A Toyota olyan kulcsfontosságú elektromos járműelemet készített, amelynek gyártása során kevesebb olyan anyagot kell felhasználni, amely vagy drága, vagy többnyire politikailag kockázatos országokból szerezhető be.
A japán autógyártó olyan mágnest tervezett, amely mintegy felére csökkenti a ritkaföldfém-elemek használatát. Az új mágnes előállításához egyáltalán nem kell használni az olyan drága elemeket, mint a terbium és a diszprózium, illetve kevesebbet kell használni az egyre népszerűbb neodímiumból is.
Az új elgondolás jelentősen csökkentheti az elektromos akkumulátorok előállítási költségeit, valamint a ritkaföldfém elemektől való függőséget, amelyeknek piaca lényegében Kína irányítása alatt áll.
A Toyota elmondása alapján a mágnest várhatóan elektromos járművek és szervokormányok, robotok, valamint háztartási gépek nagy teljesítményű motorjaiban akarják használni. A vállalat 2025 végére tervezi a mágnesek beépítését az elektromos motorokba.
A ritkaföldfém elemek kulcsfontosságúak az elektronikai termékek gyártásához, és olyan eszközökben található mágnesek előállításához használják őket, mint például az okostelefonok, az autók és a katonai technológia. Az ilyen mágnesekhez használt elemek mintegy 30 százaléka ritkaföldfém.
„A diszprózium és a terbium viszonylag drága, ráadásul geopolitikai kockázatoknak vannak kitéve” – jelentette ki a Toyota. A diszprózium ára valóban emelkedett 2017-ben, részben azért, mert a kínai kormány elkezdte betiltani az illegális bányászati tevékenységeket.
A neodímium-készlet viszonylag bőséges, de a Toyota aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a villamosított járművek iránti kereslet – beleértve a hibrid és akkumulátoros elektromos járműveket is – nemsokára hiányhoz vezethet. A vállalat ezért a neodímium egy részét az alacsonyabb költségű lantánnal, illetve cériummal helyettesíti.
A Toyota szerint az általuk kifejlesztett új mágnes „hozzájárul a ritkaföldfémek kínálatában és keresletében bekövetkező zavarok és árnövekedések kockázatának csökkentéséhez”.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: CNBC