Az új pekingi megareptér miatt átalakul a kínai légiközlekedés

Mint az ókori hadurak, Kína három legnagyobb légitársasága uralta a nagyvárosokat: az Air China Pekinget, a China Eastern Airlines Sanghajt, a China Southern Airlines pedig Kantont. Egészen mostanáig. Pekingtől délre ugyanis egy megarepülőtér emelkedik (ez lesz a világ legnagyobb légiközlekedési csomópontja), amely megváltoztatja az egyensúlyt, lévén mindhárom légitársaság egyformán jelen lesz a fővárosban.

Az új repülőteret, amelyet 2019-ben terveznek megnyitni, a hatóságok a SkyTeam szövetség tagjainak – a China Eastern-t és a China Southern-t magába foglaló légitársaságok globális csoportjának – központjává jelölték ki. Ez mindkét nagy rivális társaság számára lehetővé teszi, hogy megszerezze az utasok 40 százalékát, természetesen az Air Chinától halászva el résidőket, ezáltal pedig a főként Európába és az Egyesült Államokba utazókat.

A repülőtéri résidő (angol nevén: „slot”) egy olyan jog, amely lehetővé teszi egy légitársaság számára, hogy adott időpontban, egy adott repülőtéren le- és felszállást hajtson végre, a két manőver között pedig a légikikötő infrastruktúráját használja. A résidőket a szűkösség hívta életre. A ki nem használt, vagyis a légitársaságok számára elérhető szabad slotok összességét résidő-alapnak hívjuk.

„Ez a helyzet teljesen megváltoztatja a játékszabályokat a China Eastern és a China Southern szempontjából. Miután minden SkyTeam tag egy fedél alatt lesz, így biztosítani tudják a zökkenőmentes repülési kapcsolatokat” – mondta Corrine Png, a Crucial Perspective vezérigazgatója Szingapúrban.

Az Air China regionális riválisainak támadása azonban Kínán is túlmutat. A hazai bázisokon történő uralkodás mellett a három nagy kínai játékos mindegyikének megvan a saját királysága külföldön is. Az Air China a Star Alliance-en keresztül kapcsolatban van a Lufthansával és a United Continental Holdings-szal, számos európai és észak-amerikai útvonalat irányítva ezáltal. A China Eastern a legnagyobb fuvarozó Japánba és Dél-Koreába, a China Southern pedig Ausztráliában és Délkelet-Ázsiában erős.

A több pekingi résidő által a két rivális potenciálisan nagyobb hozzáférést fog kapni az igencsak jövedelmező észak-amerikai útvonalakhoz, a SkyTeam partnereik pedig jobb hozzáférést kapnak a kínai fővároshoz. Ezen kívül a China Southern, a nemzet legnagyobb légitársasága képes lesz átirányítani a forgalmat a délkelet-ázsiai kapcsolódási pontokból, és ezek helyett Pekingen keresztül repülni az Egyesült Államokba.

A jelenlegi pekingi repülőtér 2016-ban majdnem elérte a maximális kapacitását, ugyanis 94 millió utas fordult meg itt, amely alig marad el a száz százalékot jelentő 96 milliós utasszámtól.

„Van igény arra, hogy naponta több száz járattal bővítsük a kínálatot Pekingben, most ugyanis a kimerülő erőforrásokra hivatkozva elutasítjuk a hasonló kérelmeket” – mondta Liu Xuesong, a Capital Airports Holding vezérigazgatója, amely a meglévő pekingi repülőtér üzemeltetője.

A 2014-ben jóváhagyott, Daxing déli külvárosában lévő, 12,9 milliárd dollárba kerülő új repülőtér évente legfeljebb 100 millió utast tud majd szállítani, összesen hét kifutópályával. Liu becslése szerint 2025-re a két pekingi repülőtér összesen 170 millió utast tudna kiszolgálni, ebből 25 milliót a nemzetközi járatokon.

A kínai főváros ezzel belép azon nagyvárosok közé, melyek két vagy három repülőtérrel rendelkeznek. Ilyen például London, Párizs, Tokió vagy New York. A pekingiektől eltérően azonban ezek a repülőterek általában egymást kiegészítő szerepet töltenek be, például míg az egyik a nemzetközi vagy interkontinentális útvonalakat szolgálja ki, addig a másik belföldi vagy regionális járatokat üzemeltet.

A történelem során először fordul elő, hogy egy városban két azonos szerepet betöltő repülőtér létesül. „Ez azért van, mert általában a légitársaságok azok, nem pedig a kormány, akik kiválaszthatják, hogy hová repülnek. Kína más. A kormány jelentős befolyást gyakorol a három legnagyobb fuvarozóra” – mondta Steve Saxon, a McKinsey & Company munkatársa.

A China Southern állítása szerint 2020-ig több mint 200 repülőgépet fog üzemeltetni az új repülőtéren: ez az általa tervezett flotta egyötöde. A China Eastern pedig már az elején figyelemre méltó előnyre tehet szert versenytársaival szemben, ugyanis is mind Sanghajban, mind Pekingben jelentős befolyása lesz.

Az új pekingi repülőtér építése azonban nem feltétlenül rossz hír az Air China számára sem. Az általa uralt jelenlegi reptér ugyanis egyrészt közelebb van a belvároshoz, másrészt normális forgalmi körülmények között körülbelül 25 perc alatt a főváros keleti részében található fő üzleti negyedbe érhetnek az utazók.

A tervezett közúti és vasúti összeköttetések az új repülőtérről szintén körülbelül fél óra alatt a városba vinnék az utasokat, viszont annak a délnyugati részébe, azaz egy olyan városrészbe, amely kevésbé felel meg a legtöbb üzletvezető igényeinek, különösen Peking hírhedt csúcsforgalmának idején.

„Az Air China valószínűleg megkaparintja a legfontosabb üzleti járatokat, hasonlóan ahhoz, ahogy a British Airways kiváltságos helyzetben van a londoni Heathrow-ban” – mondta Saxon. Ez befolyásolhatja a jövedelmező Peking-Sanghaj útvonalat, mely esetében jelenleg a China Eastern uralja a piac közel 60 százalékát.

Az új repülőtér látványterve. Illusztráció: Bloomberg

Az új repülőtér látványterve. Illusztráció: Bloomberg

A CAPA (Centre for Aviation), a világ egyik vezető légiközlekedési piackutató és elemző szervezetének becslései szerint a Kína feletti légtér csak mintegy 20 százaléka áll rendelkezésre a polgári járatok számára. Pontosan ezért az a kínai légitársaságok egyik legfontosabb oka az időbeli pontosság betartására.

„Nincs értelme egy hatalmas repülőtér megnyitásának anélkül, hogy foglalkoznánk a korlátozott légtér kérdésével” – mondta Png.

Az egyik lehetőség egy olyan kísérlet, mint amivel Kantonban próbálkoztak. Ez ugyanis lehetővé teszi katonai és polgári repülőgépek számára, hogy megosszák a légteret. A kísérlet az utasszám 7 százalékos növekedését eredményezte a Gyöngy-folyó deltájában, ezért tervezik kibővíteni Pekingre és Sanghajra.

„A jó hír az, hogy úgy tűnik, a kormány elkötelezett a légtérre vonatkozó reform mellett, amely elég teret nyit a bővítéshez” – fogalmazott Saxon.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg

Felkapott hírek

Friss hírek

Mostantól a krími ellenállás napja a mai Ukrajnában

Pontosan hat éve, 2014. február 26-án a krími Szimferopolban tartották a legnagyobb tüntetést a félsziget Ukrajnától való elszakadása ellen. Zelenszkij ukrán elnök ezért bejelentette, hogy elnöki rendeletben február 26-át az orosz megszállás elleni krími ellenállás napjává nyilvánítja, amelyről mostantól minden évben megemlékeznek.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás