Még várnia kell a fuvarozóknak és a polgároknak az egységes útdíj szolgáltatásra, mivel az Európai Bizottság jelentése megállapította, hogy nem fog létrejönni az eredeti határidőre a tervezett Európai Elektronikus Tarifa Szolgáltatás.
Az Európai Unió 2004-ben döntötte el, hogy létrehoz egy egységes Európai Elektronikus Tarifa Szolgáltatást (EETS) annak érdekében, hogy a szállítással foglalkozó vállalkozások és később az európai polgárok életét is megkönnyítsék. Hiszen, ha ma pl. Lisszabonból Budapestre kíván eljutni egy fuvarozó Lyonon, Milánón és Bécsen át akkor ahhoz, hogy elektronikusan megfizetni az útdíjakat, akkor legalább hét szerződést kell megkötnie és az ezekhez tartozó készülékeket a teherautójában tartania.
Az eredeti cél az lett volna, hogy 2010. október 8-ára a nehézsúlyú járműveknek bevezetik az új rendszert, amivel egyetlen egység egy szolgáltatónál való megvásárlásával tudnának közlekedni. Ezáltal kívánják elősegíteni a fizető állomásoknál való készpénz használat csökkentését és a határokon átkelő felhasználók nehézkes eljárásainak megszüntetését. A forgalom akadálymentes áramlását és a dugók elkerülésével a környezetre ártalmas gázok kibocsátásának a csökkentését is várják a rendszertől.
A rendszer technikai megvalósítását részletező 2009-es Bizottsági döntést követően azonban még sok tennivaló akad, így a rendszer megvalósulása késlekedik. A hiányosságok közül kiemelendő, hogy a különböző érdekeltek együttműködése nem kielégítő, hiányoznak az arra irányuló befektetések, hogy az EU szabályozásának megfelelőek legyen a díjbeszedő és ellenőrző berendezések. A nemzeti jogalkotásokban is hiányosságok vannak. A tagállamoknak olyan jogszabályokat kellene alkotniuk, amelyek lehetővé teszik az EETS rendszer működtetőinek nyilvántartásba vételi és rendezik a jelenlegi díj rendszerek működtetőinek és az EETS működtetőinek a viszonyát.
Létrehozásra került viszont a Bizottság által egy útmutató, amely a rendszerről szóló irányelv alkalmazását részletezi és a tagállamok is közzé tették, hogy mely útjaikon kell díjakat fizetni, mely utakra vonatkozhat az EETS rendszer.
A Bizottság annak érdekében, hogy a rendszer előbb-utóbb mégiscsak működjön most azt jelentette ki, hogy azok ellen a tagállamok ellen, akik 2012. október 8-ig nem teszik meg a megfelelő jogi lépéseket a szabályozás kialakítására kötelezettségszegési eljárást fognak indítani. A Bizottság az ügy előmozdítása érdekében most azt is támogatni fogja, hogy legalább regionálisan egyes országok csoportjánál kerüljön bevezetésre az egységes rendszer, amit aztán ki lehet terjeszteni később az egész EU-ra. A kérdés az, hogy sikerül-e mindezt megtenni az irányelvben meghatározott végső határidőig, azaz 2014-ig?
Kitekintő / BÁLINT, KÁLLAY ÉS KENDE ÜGYVÉDI IRODA