Nem tudják tartani a kvótákat a brit autógyártók

A jelenleg érvényes brit előírások szerint az idén újonnan forgalomba helyezett személyautók 22 százalékát, a kisteherautók 10 százalékát elektromos meghajtással kell felszerelni. A vevók azonban máshogy gondolják.

Sürgős kormányzati beavatkozást kért szerdán a legnagyobb brit autóipari szövetség az elektromos járművekre irányuló gyenge kereslet és az átállási folyamat fenntarthatatlanná vált üzleti költségei miatt.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) állásfoglalásában közölte, hogy számításai szerint az elektromos járművekre megszabott, folyamatosan emelkedő értékesítési kvóták kötelező betartásának és a kereslet gyengeségének egyidejű hatásai csak az idén 6 milliárd font többletköltséget rónak a brit autóiparra.

Az SMMT szerint ennek pusztító következményei lehetnek az ágazat üzleti vállalkozásainak életképességére és az iparági foglalkoztatottságra.

A jelenleg érvényes szerint az újonnan forgalomba helyezett személyautók 22%-át, valamint a kisteherautók 10%-át elektromos meghajtással kell felszerelni.

A gyártóknak 15 ezer font büntetést kell fizetniük minden egyes olyan belsőégésű motorral működő jármű után, amelyet e kvóta felett értékesítenek.

Az SMMT szerdai állásfoglalása szerint azonban a jelenlegi értékesítési folyamatok alapján az idén csak 363 ezer új elektromos személyautóra lesz kereslet, és ez azt jelenti, hogy az előírt 22 százalékos minimális kvóta helyett mindössze 18,7 százalék lesz az újonnan eladott elektromos autók piaci részaránya.

Land Rover SV – kép forrása: https://media.jaguarlandrover.com

Az ágazati szervezet számításai szerint a furgonok piacán még rosszabb a helyzet: ebből a járműfajtából 2024-ben várhatóan csak 20 ezret sikerül értékesíteni, és ez a 10 százalékos kötelező kvóta helyett mindössze 5,7 százalékos aránynak felelne meg.

További szigorítások 2025-ben

Ráadásul jövőre már az elektromos személyautók minimális értékesítési aránya a teljes forgalmon belül 28%-ra, a furgonok esetében pedig 16 százalékra emelkedik.

A munkáspárti brit kormány már jelezte, hogy a konzervatív elődje által 2035-re halasztott időpontról ismét az eredetileg kijelölt 2030-ra kívánja visszaállítani azt a határidőt, amely után már nem lehet új benzin- és dízelüzemű személyautókat és furgonokat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.

Kényszerű árengedmények

Az SMMT szerint ebben a helyzetben a gyártók kénytelenek saját forrásból szubvencionálni az eladásokat, és csak az idén 4 milliárd fontnyi árengedményt hirdettek meg.

Ez a kieső bevétel és a kvóták betartásának egyéb költségei 2024-ben 6 milliárd font körüli többletkiadással terhelik az ágazatot, ami fenntarthatatlan – áll a brit autóipari érdekképviselet szerdai felhívásában.

Jonathan Reynolds üzleti ügyi miniszter szerdán közölte, hogy a kormány gyorsított ütemű konzultációt kezd az ágazat képviselőivel a helyzet megoldására, de arra nem tett ígéretet, hogy a belsőégésű motorral szerelt autók és furgonok értékesítési tilalmának határidejét meghosszabbítanák.

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

Szünetet tart a vámháború

Az Európai Unió felfüggesztette az amerikai kereskedelmi vámok elleni ellenintézkedéseket, hogy időt és teret engedjen a tárgyalásoknak, az intézkedés kedden lép érvénybe - jelentette be az Európai Bizottság hétfőn.

Read More »
bergsystem.hu

Milyen anyagból éri meg ablakot választani? (x)

Amikor az otthonteremtés során oda jutunk, hogy nyílászárókat kell választani – legyen szó akár új építésű ingatlanról, akár egy régi felújításáról –, akkor bizony számtalan szempontot figyelembe kell venni. A pénzügyi tartalékok ilyenkor mindig rohamtempóban fogynak, ugyanakkor ha van valami, amin szigorúan tilos spórolni, az a nyílászáró lesz.

Read More »