Még mindig vaskos mínuszban a német fogyasztói hangulat

Javult kissé a fogyasztói hangulat Németországban a GfK gazdaságkutató intézet áprilisi hangulatindexe alapján: a mutató kevésbé borús kilátásokat tükröz: 1,4 ponttal mínusz 27,4 pontra emelkedett az előző havi mínusz 28,8 pontról.  

A GfK honlapján kedden publikált felmérés alapján a gazdasági és jövedelmi várakozások enyhén emelkedtek, a vásárlási hajlandóság viszont szinte változatlanul alacsony szinten áll.

A jövedelmi várakozások a korábbihoz képest kisebb lendületben, de tovább emelkedtek. A mutató szerény 3,3 ponttal emelkedett, és jelenleg mínusz 1,5 ponton áll. A mostaninál jobb értéket utoljára az ukrajnai háború kitörése előtt, 2022 februárjában mutatott ki az intézet, 3,9 pontot. A jövedelmi várakozások jelentősen, 22,8 ponttal emelkedtek 2023 márciusához képest.

A vásárlási hajlandóság azonban az előző hónaphoz képest némileg csökkent. A mutató 0,3 pontos csökkenés után jelenleg mínusz 15,3 ponton áll, és éves összehasonlításban is alig mutat változást, mindössze 1,7 pontot emelkedett.

A gazdasági várakozások enyhén, 3,3 ponttal mínusz 3,1 pontra emelkedtek. Az előző év azonos időszakához képest ez 6,8 pontos csökkenést jelent.

A csökkenő megtakarítási hajlandóság kedvezően hat a fogyasztói hangulatindexre. A megtakarítási hajlandóság 5 ponttal csökkent, de az így elért 12,4 pont még mindig magasnak számít. Egy évvel ezelőtt a mutatószám 1,3 pont volt, amit a mostani több mint tizenegy ponttal halad meg.

A hangulatindex alakulásáról szólva Rolf Bürkl, a NIM (Nürnberg Institut für Marktentscheidungen) fogyasztói szakértője elmondta, hogy az nagyon lassú javulást mutat.

„A reáljövedelem növekedése és a stabil munkaerőpiac önmagában nagyon jó előfeltételei lennének a fogyasztói konjunktúra gyors fellendülésének, de a fogyasztóknak még mindig hiányzik a tervezési biztonság és a jövővel kapcsolatos optimizmus.

A többszörös válság idején a fogyasztók körében tapasztalható nagyfokú bizonytalanság, valamint a német gazdasági fejlődésbe vetett bizalom hiánya fékezi a fogyasztási hajlandóságot. Ennek következtében a belső kereslet továbbra sem képes ösztönözni a gazdaságot. Röviden összefoglalva: a kedvezőtlen hangulat vet árnyékot a kedvező tényekre.”

Elmondta továbbá, hogy a német gazdaság fenntartható fellendülése ezért még sokáig várat magára. Ehhez mindenekelőtt arra lenne szükség, hogy csökkenjen a lakosság körében tapasztalható erős bizonytalanság.

Ehhez azonban az infláció további csökkenésére van szükség Németországban, valamint egy világos politikai stratégiára az ország következő évekbeli további fejlődését illetően. A fogyasztók csak így tehetnek szert ismét nagyobb tervezési biztonságra, ami fontos előfeltétele lenne a nagyobb vásárlásokba való befektetésnek.

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »