A Mol felvásárolhatja a szlovén OMV-t

Az Európai Bizottság az EU összefonódás-ellenőrzési rendelete alapján feltételekhez kötve ugyan, de jóváhagyta, hogy a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. felvásárolja az OMV Slovenija szlovén olajipari vállalatot – tájékoztatott az uniós bizottság szerdán.

A brüsszeli közlemény szerint a jóváhagyás feltétele, hogy a Mol csoport a szlovén vállalat birtokában levő töltőállomásokból 39-et elad a Shell csoport számára.

A tájékoztatás szerint a döntést megelőző piaci vizsgálatot követően az Európai Bizottság aggályokat fogalmazott meg amiatt, hogy az ügylet az eredetileg bejelentett formában korlátozná a versenyt az üzemanyagok kiskereskedelmi értékesítése területén Szlovéniában. Az ügylet következtében a meghatározó kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók száma háromról kettőre csökkenne Szlovéniában, egy olyan piacon, ahol a piacra lépésnek és a terjeszkedésnek jelentős akadályai vannak – írták.

Tekintettel arra, hogy az összefonódó felek jelenleg Szlovénia számos területén szoros versenyben állnak egymással, valamint hogy a Szlovéniában első számú Petrol kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazó cégen kívül a többi versenytárs lényegesen kisebb, az ügylettel megszűnne a Mol és a Petrol tekintetében jelenleg fennálló fő versenykényszer. Emellett jelentősen csökkenne a verseny a szlovéniai, nem autópályák melletti üzemanyagtöltő állomások magánszemélyek részére történő üzemanyagértékesítésének piacán, lévén a Mol és az OMV Slovenija nagyon szoros versenytársak. Emellett növekedne az üzemanyagok kiskereskedelmi piacán a Mol és a Petrol közötti összehangolt magatartás valószínűsége – mutattak rá.

Közölték, hogy az Európai Bizottság versenyjogi aggályainak eloszlatása érdekében a Mol felajánlotta, hogy elad a Shell csoportnak egy 39 szlovéniai üzemanyagtöltő állomásból álló országos kiskereskedelmi hálózatot, amely jelenleg a Mol, illetve az OMV Slovenija üzemanyagtöltőállomás-hálózatának része. A Shell jelenleg kilenc töltőállomásból álló hálózatot üzemeltet Szlovéniában, amelyek közül nyolc tehergépjárművekre specializálódott – jegyezték meg.

„Ezek a kötelezettségvállalások teljes mértékben eloszlatják az Európai Bizottság által azonosított versenyjogi aggályokat” – fogalmaztak.

A javasolt kötelezettségvállalások piaci tesztje során az ügyfelektől és a versenytársaktól kapott visszajelzések megerősítették az uniós bizottság azon álláspontját, hogy az elidegenítésre szánt eszközök életképes üzleti lehetőségnek minősülnek, amely lehetővé tenné a Shell számára, hogy ténylegesen versenyezzen az összefonódással létrejött vállalkozással. Az Európai Bizottság ezért arra a következtetésre jutott, hogy a kötelezettségvállalásokkal módosított tervezett ügylet a továbbiakban nem vet fel versenyjogi aggályokat. A határozat feltétele a kötelezettségvállalások teljes körű teljesítése – tették hozzá.

A Mol csoport három finomítót és két petrolkémiai üzemet üzemeltet Magyarországon, Szlovákiában és Horvátországban, valamint csaknem 2500 benzinkútból álló hálózattal rendelkezik Közép- és Délkelet-Európa 10 országában. A Mol üzemanyag-kiskereskedelmi szegmense piacvezető a legtöbb országban, ahol működik.

  • Korábbi cikkünk a témában:

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »