Eljárt az idő a román vasúthálózat felett

Romániában a vasútvonalak 73 százalékának lejárt a tervezett élettartama, az idei és a jövő évi költségvetésben vasúti pályafelújításra előirányzott forrásokból pedig 33 kilométernyi pályát lehet korszerűsíteni, ami a lejárt élettartamú vágányok alig több mint 3 ezrelékét teszi ki – közölte hétfőn a román vasúti infrastruktúra állapotáról készített összeállításában a Digi24.ro hírportál.

Az állami számvevőszék 2021-es kimutatására és a szállítási minisztérium által közölt adatokra hivatkozva a lap azt írta, hogy Románia 13 500 kilométernyi hosszúságú pályahálózattal rendelkezik, amelyből 9829 kilométernyi vasúti pályának lejárt az élettartama. A 17 694 híd és palló közül – amelyek élettartamát 40 évben határozták meg – 9223 (52 százalék) szorul felújításra. Emellett a vasúti töltések 61 százalékának, az alagutak 35 százalékának, a jelzőberendezések 84 százalékának, a felsővezetékek 76 százalékának, a transzformátorállomások 65 százalékának szintén lejárt a tervezett élettartama – sorolta a Digi24.ro.

A vasúti hidak 41,6 százaléka több mint száz éve épült. A lap megpróbálta kideríteni, hogy a hidak közül mennyi számít veszélyesnek, de a szállításügyi minisztérium kitérő választ adott erre a kérdésre. A tárca arra hivatkozott, hogy a szakma által használt szabványokban nem léteznek olyan paraméterek, amelyek alapján „veszélyességi kategóriákba” lehetne sorolni a vasúti hidakat. A miniszterelnöki vizsgálóbizottság egy 2019-es jelentésében azonban az szerepel, hogy a pályavasúti táraság 1171 veszélyes pályaszakaszt tart nyilván, amelyek együttes hossza 592 kilométert tesz ki.

A 2014-18-as időszakban 43 kilométernyi vasúti pályát korszerűsítettek, az idei és a jövő évi költségvetésben pedig 32,5 kilométernyi vasúti pálya felújítására irányoztak elő pénzt.

A Digi24.ro megkeresésére Radu Berceanu volt szállítási miniszter a politikai döntéshozók rövidtávú politikai érdekeivel magyarázta a vasút örökös alulfinanszírozását. Szerinte a közpénzeket mindig szívesebben költötték bérekre és nyugdíjakra, mint beruházásokra, ezért van Romániának 1 millió 300 ezer közalkalmazottja, amikor 800 ezer is elegendő lenne.

Ludovic Orban korábbi szállítási miniszter, volt miniszerelnök szerint a bukaresti pénzügyminisztérium mindig talált más prioritást, amikor a vasút karbantartására kértek pénzt, holott a pályafelújításra európai forrásokat is le lehetne hívni.

Az Adevarul című lap januárban megállapította: a román vasúti infrastruktúra elhanyagoltsága oda vezetett, hogy ma lassabban – óránként 45 kilométeres átlagsebességgel – közlekednek a vonatok, mint száz évvel ezelőtt, amikor a korabeli sajtó szerint a személyszállításban óránként 50-60 kilométeres átlagot értek el a vonatok.

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »