A Norwegian kártérítést kér a Boeingtől

A Norwegian Air Shuttle fapados légitársaság kártérítést fog követelni a Boeing amerikai repülőgépgyártól a 737 MAX 8 típusú gépekkel kapcsolatos problémák miatt, miután a norvég légitársaságnak is óvatosságból meg kellett tiltania 18 ilyen típusú gépe repülését – jelentette be kedden a társaság szóvivője.

A szóvivő közölte az e24 norvég gazdasági hírportállal, hogy számlát küldenek a Boeingnak a típussal kapcsolatos összes pénzügyi kárukról.

“A norvégok nem szenvedhetnek gazdasági kárt amiatt, hogy egy teljesen új géptípus nem tud repülni” – jelentette ki.

A Norwegian Air Shuttle a harmadik legnagyobb európai fapados légitársaság, mely sikeres európai útvonalai mellett elsőként kezdte meg a tengerentúli “fapados” járatok működtetését. Utóbbi tevékenysége azonban üzletileg nem igazán hozott sikert, ezért pénzügyi helyzete már anélkül is instabil volt, hogy az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX 8 típusú gépének minapi katasztrófája és az ezt követő globális óvintézkedések miatt Boeing MAX típusú gépeit a földön kell tartania.

A tengerentúli repülés újkori fapados modelljét bevezető Norwegian óriási veszteséget könyvelt el tavaly, a 2018 nyarán még 35 dolláron forgó részvények február elején már csak 12 dollárt értek, azóta pedig újra feleződött az árfolyam – ráadásul az elemzők már azzal kapcsolatban is szkeptikusak, hogy egyáltalán tovább tud-e működni a légitársaság.

A Norwegian megszűnésével a tengerentúli fapados modell is búcsúzhat

Az Ethiopian Airlines egyik Boeing 737 MAX 8-as gépe vasárnap zuhant le, hat perccel az addisz-abebai felszállás után, a katasztrófát senki nem élte túl, a fedélzeten 157-en tartózkodtak. Az új típusnak ez volt a második katasztrófája öt hónapon belül; októberben az indonéz Lion Air egyik gépe zuhant a tengerbe, szintén röviddel a felszállás után.

A napokban a világ számos légitársasága, illetve légiforgalmi hatósága tiltotta meg a repülést ennek a típusnak és a 737 MAX 9-esnek is. Kedd estétől az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is bevezette a tilalmat egész Európára vonatkozóan. A Boeing az európai tilalom bevezetése után közölte, hogy miután az amerikai hatóságok továbbra is biztonságosnak ítélik meg a típust, ezért nem kényszeríti földre a gépeket. Jelezték, hogy a repülésirányító szoftverhez heteken belül frissítést adnak ki.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Az AP hírügynökség megjegyezte, hogy az Egyesült Államokon kívül csak néhány olyan ország van már, amely nem vezette be a tilalmat. A Reuters hírügynökség számítása szerint a hét végi katasztrófáig a világon összesen 371 Boeing 737 MAX típust tartottak üzemben, és ennek mintegy kétharmadát tiltották el a repüléstől szerdáig.

Az etióp légitársaság közölte szerdán, hogy külföldre küldik elemzésre a lezuhant gép fekete dobozait, mert az afrikai országban nincs megfelelő eszközük erre. Egyelőre nem döntöttek arról, hogy mely országba küldik a műszereket, amelyeket még a katasztrófa napján megtaláltak. A légitársaság egyik tisztségviselője közölte, hogy az egyik doboz valamelyest megsérült. Korábban mindkét doboz sérüléséről szóltak a jelentések.

Az AP hírügynökség értesülése szerint legalább két amerikai járat pilótái jelezték tavaly, hogy a robotpilóta nem sokkal bekapcsolása után hirtelen előrebillentette a Boeing 737 MAX típust, amelyet vezettek. Mindegyik esetben azonban gyorsan kikapcsolták a robotpilótát, és korrigálták a repülést. Ezeket a jelentéseket az amerikai légügyi és űrhajózási hivatal (NASA) tartja nyilván, de a pilóták önkéntes alapon, név nélkül tehetik meg a bejelentést, az őket foglalkoztató légitársaság, vagy a járatszám pedig nem nyilvános. Több hírportál öt ilyen jelentésről számolt be.

Forrás: MTI/AFP/Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

A mottó: Erős és Egységes Európa

Emmanuel Macron francia államfő kedden fogadta Ursula von der Leyent, az Európai Bizottság (EB) megválasztott elnökét, akivel egyetértettek abban, hogy egy erős és egységes Európáért akarnak dolgozni, a klímaváltozás elleni fellépésre, valamint a bevándorlással és a védelmi politikával kapcsolatos kihívásokra vonatkozó világos célkitűzéseket követve.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás