A Teslának súlyosabb gondja is van a Model 3-nál


A rovat támogatója az XTB

Az összes autógyártási probléma mellett, amivel a Teslának meg kell küzdenie – a Model 3 gyártási problémáitól kezdve a 15 éve folyamatosan termelődő veszteségig – könnyen elkerülheti az ember figyelmét a vállalat SolarCity-vel kapcsolatos nyűgje.

A SolarCity a Tesla napenergia szolgáltatásokra specializálódott leányvállalata. 16 hónappal azután, hogy Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója meglehetősen ellentmondásos módon felvásárolta az unokatestvérei által alapított, de jelentős adósságot felhalmozó, napelemeket telepítő céget, az ezzel együtt járó kötelezettségek egyre súlyosabb pénzügyi nehézséget jelentenek a vállalat számára.

A 2,6 milliárd dolláros vételár kifizetésével ugyanis Musk átvette a 2,9 milliárd dolláros adósságterhet is, aminek egy jókora szeletét záros határidőn belül törleszteni kell. Ez a lehető legrosszabb időzítés egy olyan vállalat számára, amely veszteségei miatt 6.500 dollárt éget el percenként, és amely szeretné az újabb tőkeemelés szükségletét elhárítani.

A SolarCity felvásárlásával a részvényesek közül sem értett egyet mindenki, többen ellenezték a pénzügyi problémákkal küzdő vállalat akvirálását.

Az amerikai törvények szerint a tőzsdén jegyzett társaságoknak mindig a részvényesek legjobb érdeke szerint kell működniük, a SolarCity felvásárlása – vagy inkább megmentése – pedig megsértette ezt a törvényt. A részvényesek egy része ezért pert indított, és a delaware-i bíróság idén március végén a részvényeseknek adott igazat, így továbbléphetnek a perben.

„A Tesla problémáinak közvetlen kiváltó oka nem feltétlenül a SolarCity adóssága, de nem is könnyíti meg a helyzetét”- mondta Alexander Diaz-Matos, a Covenant Review LLC hitelkutató cég elemzője.

A Tesla képviselői nem akartak nyilatkozni az ügyben. A vállalat nyilatkozata szerint a szolár üzletág a tavalyi évben pozitív készpénzforgalmat generált.

Eljött az adósság törlesztésének ideje

A Tesla vállalatnak sikerült az adósságait számtalan formában felhalmoznia: átváltható kötvényekben, váltókban, hosszú lejáratú hitelekben, készpénztartozásban és eszközalapú értékpapírokban. Az adósság legnagyobb része pedig a Tesla autógyártó részlegéhez köthető.

A befektetőket a Teslával kapcsolatban nagyrészt az érdekli, hogy mennyire sikerül felpörgetni a Model 3 gyártását, a tervek szerint ugyanis ennek a modellnek a tömeges értékesítésével termelne végre nyereséget a cég. A gyártás a tervezettnél lassabban ugyan, de halad és a cég múlt héten azt közölte, hogy idén nem lesz szüksége pótlólagos tőke bevonására. Ezzel a befektetőket egyelőre sikerült megnyugtatni, a részvényárfolyam újra a 300 dollár körüli szinten áll.

A SolarCity felára

A SolarCity adósság nagyrészt visszkereset nélküli adósságforma, ami azt jelenti, hogy a Tesla nem garantálja a visszafizetést, a SolarCity viszont igen, ami készpénzen vagy egyéb vagyontárgyakon, eszközökön alapulhat. Ettől függetlenül ez a tétel is része a Tesla teljes adósságának, ami jelentős mértékben befolyásolja az adósság minősítését és a hitelfelvételi költségeket. A Tesla 10 milliárd dolláros fennálló tartozásából mintegy 3 milliárd dollárnyi visszkereset nélküli – ezek többsége a SolarCity-hez köthető.

A Bloomberg Intelligence elemzője szerint Tesla kötvényeinek hozama a SolarCity terhe nélkül nagyjából megfelelhetne a B minősítésű kötvények átlagának, ami 5,9%-os hozamot jelent – a Tesla 2025-ben lejáró kötvényei viszont 7,2%-os hozammal forognak, tehát igen jelentős a hozamfelár.

Moody’s leminősítés 

A Tesla vállára nehezedő egyre súlyosabb pénzügyi gondok arra sarkallták a Moody’s Investor Service-t, hogy B3 minősítésűre rontsa a vállalat hitelminősítését, amely már hat szinttel a befektetési fokozat alatt van.

Ráadásul az utóbbi hónapokban a Tesla napenergiára specializálódott üzletága elveszítette piacvezető szerepét, piaci részesedés alapján az első helyet a Sunrun Inc., egy San Francisco-i bázisú cég szerezte meg, melynek piaci kapitalizációja mindössze a SolarCity-re kifizetett vételárnak a felére rúg. A SolarCity tehát feladta a piaci részesedését, mivel szerette volna fellendíteni jövedelmezőségét az energiapiacon, és kiselejtezte a SolarCity költséges „háztól – házig” típusú kiskereskedelmi értékesítési stratégiáját.

Ezzel viszont gyakorlatilag azt ismerték be, hogy ugyanúgy, mint az autógyártás esetében, a napelemeknél is csak veszteséget termelt az eredeti működési modell. 

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg / CNN / Kitekintő ; szemlézte: Pallos Judit

Felkapott hírek

Friss hírek

Jó esély van ma egy tőzsdei Fekete Péntekre

Tegnap közel 1.200 pontot esett az amerikai Dow Jones, annak ellenére, hogy az index napközben még próbálkozott az emelkedéssel. Az éjjel újabb negatív hírek érkeztek a koronavírussal kapcsolatban, így ma is -600 pontos nyitás várható, ráadásul jön a hétvége, ami tovább erősítheti a kockázatkerülést a piacokon.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás