Komoly problémákkal küzd a brit egészségügyi rendszer

Egy viszonylag alacsony adót fizető országban vajon működtethető-e olyan magas színvonalú, adófizetők által finanszírozott egészségügyi szolgáltatás, amely mindenki számára ingyenes? Ha megnézzük Nagy-Britannia Nemzeti Egészségügyi Szolgálatát, akkor a válasz nem.

Az egészségügyi ellátások irányítását, finanszírozását Nagy-Britanniában az Országos Egészségügyi Szolgálat (National Health Service, NHS) végzi, amely egyben tulajdonosa is az egészségügyi intézményeknek, valamint az egészségügyi dolgozók munkaadója. Az NHS költségvetésének 94%-a adóból származó állami forrás, a maradék vagyongazdálkodásból és beteg-befizetésekből származik.

A NHS egyik legnagyobb erénye az univerzális lefedettség és a nemzetközi viszonylatban olcsó működtetési költség. Ennek következtében viszont folyamatos a pénzhiány és rendszeresen akadozik a szolgáltatás. Ma a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat ismét pénzügyi gondokkal és az állapotok miatt özönlő panaszokkal kell foglalkoznia.

Theresa May miniszterelnöknek nemrég bocsánatot kellett kérnie a betegektől azért mert januárban a kórházak nem tudtak megbirkózni a terheléssel, és amelynek keretében több, mint ötvenezer, nem sürgősségi műtétet kellett elhalasztani.

A vészhelyzetben ígért maximálisan 4 órás várakozási idő túllépése is gondokat okozott, volt olyan páciens, aki 12 órát várt az ellátásra, mivel orvos-, ápoló- és ágyhiány alakult ki. Jó néhány kórház fekete riasztást adott ki, ami a hivatalos jelzése a túlterhelésnek. Ez az incidens körülbelül egy évvel azután történt, hogy a Brit Vöröskereszt azt nyilatkozta, hogy az NHS szolgáltatása „humanitárus válság” szélén áll.

Az NSH problémája – túl sok beteg, kevés személyzet – nem szezonális. Nagy-Britannia lakossága növekszik és egyre idősebb, az idő előrehaladtával pedig az orvosi kezelések egyre kifinomultabbá és drágábbá válnak.

A sokéves szűkös finanszírozásnak most érezhető leginkább az eredménye. A lakossághoz viszonyítva az Egyesült Királyságban kevesebb orvos, MRI-egység és CT-szkenner jut egy főre, mint a legtöbb EU-tagállamban. A hosszú várakozási idő néhány nem sürgősségi műtét esetében arra kényszeríti a brit betegeket, hogy hozzányúljanak megtakarításaikhoz vagy kölcsönt vegyenek fel privát kezelések finanszírozására. Más országok univerzális lefedettségű rendszerei jobb eredményt érnek el az elkerülhető halálesetek, az innováció, a szolgáltatások következetessége tekintetében is.

Nyilvánvaló, hogy több pénz önmagában nem fogja meggyógyítani a rendszert. A kincstár egy korábbi vezetője az NHS-t „feneketlen gödörnek” nevezte. Viszont a több pénz részben segít a helyzeten, mindaddig, amíg további erőfeszítéseket tesznek a rendszer hatékonyabb működtetésére.

A britek úgy tekintenek az egészségügyi ellátásra, mint egy alapjogra és egyre magasabb színvonalú ellátást követelnek – aminek viszont ára van. Az adófizetőknek vagy többet kell fizetniük az aktuális szolgáltatás fenntartása érdekében vagy még többet, amennyiben javítani is akarnak azon  – ellenkező esetben el kell fogadniuk, hogy az NHS továbbra is csalódást fog okozni.

Kapcsolódó cikkünk:
Egyre nagyobb munkaerőhiánnyal küzd a brit egészségügy

Forrás: Bloomberg / Kitekintő

Friss hírek