A Boeing és az Airbus legkisebb sorozatai, nevezetesen a Boeing 737-es és az Airbus A320-as gépei a következő három évben olyan újításokon esnek keresztül, melyekkel lehetővé válik a tengerentúli járatokként történő üzemeltetésük.
A tengerentúli járatokat eddig néhány kivételtől eltekintve – mint például a 2004-ig gyártott, de még ma is használt Boeing 757-es – a széles törzs és a dupla folyosó jellemezte, az első (business) és a turista (economy) osztályok szétválasztása mellett. Ez a trend pár éven belül megtörhet, a technológiai újításoknak köszönhetően ugyanis a repülők üzemanyagfogyasztása olyannyira lecsökkent, hogy az eddig inkább csak kontinensen belül használt keskenytörzsű gépek hamarosan Európa nyugati és Amerika keleti parti városait összekötő utakra is alkalmasak lesznek.
Az új motorokkal szerelt 737 Max 8 és az A321 neo 15 százaléknyi megtakarítást ígér a fogyasztásban, amivel éppen annyit nő a hatótávolságuk, ami az ilyen jellegű járatok elindítását már lehetővé teszi.
A Norwegian, a JetBlue és a TAP (Portugália nemzeti légitársasága) már be is jelentkeztek az új típusokért, és kifejezetten transzatlanti útvonalakra szánják őket. Ezt persze nem úgy kell elképzelni, hogy azonnal indul egy London – New York járat, inkább a fapadosokra jellemző kisebb, olcsóbb repterek kerülhetnek előtérbe.
Újabb érv amellett, hogy a keskenytörzsű gépek pár éven belül beépülnek a transzatlanti közlekedésbe is, hogy az Airbus az A321 neo modelljéből kínál majd úgynevezett LR, azaz Long Range verziót is, mely egy plusz üzemanyagtank segítségével tovább növeli a hatótávolságot.
A TAP máris megrendelt 10 darabot az LR verzióból, melyeket Lisszabonból Brazília és az USA felé tervez indítani. Az IAG csoport alá tartozó ír Aer Lingus is várhatóan bevásárol majd a neoLR-ből, ők éppen a régi Boeing 757-eseiket cserélnék le, amik jelenleg is kisebb városok között repülnek Írország és az Egyesült Államok között.
A folyamat tehát elindult, és hiába szólnak a kényelmi szempontok továbbra is a nagyobb gépek mellett, az árak lefaragása, a fapados modell és az erre kétséget kizáróan mutatkozó óriási kereslet a tengerentúli járatok piacát is át fogja rendezni.
Forrás: Bloomberg / Kitekintő