Méregdrága lehet az autópálya

Egymilliárd euró – ennyivel kerülhet többe az államnak a Pozsonyt elkerülő új D4-es autópálya, ha az állam ezt nem klasszikus módon, hanem PPP-projekt keretében, vagyis magántőke bevonásával építi meg – derül ki az Ineko gazdaságkutató intézet elemzéséből. Minderről az Új Szó írt.

2–3%-ra nőhet a GDP-arányos rejtett államadósság. Az Ineko a D4-es autópálya hatástanulmányában több olyan hibát is talált, ami megkérdőjelezi PPP-projekt előnyeit. „A hatástanulmány kutyafuttában készült, így nem volt nehéz hibákat találni benne. A tanulmány szerint a PPP-finanszírozás 300 millió euróval kedvezőbb az állam számára, mint ha az autópálya-építést kizárólag az állam fizetné. A feltárt hibák azonban ennek az ellenkezőjét bizonyítják, vagyis a PPP-projekt több mint 500 millió euróval kerül többe az államnak” – nyilatkozta Peter Goliaš, az Ineko igazgatója. Szerinte a hatástanulmányban a klasszikus finanszírozással járó kiadásokat nagyobbnak állították be a valósnál. Az építésügyi tárca ráadásul azt állította, hogy a PPP-projektnek köszönhetően hét évvel korábban el lehet kezdeni az építkezést, mint a klasszikus finanszírozással, ami egymilliárd euróval kedvezőbbé teszi a magántőke bevonásával megvalósuló sztrádát. Az Ineko szerint azonban a nagyobb adóbevételeknek és az állam jobb gazdálkodásának köszönhetően sokkal hamarabb nekiláthatnának az építkezésnek kizárólag állami finanszírozással is. A PPP-projekt ráadásul az állam gazdálkodására is negatív hatással lehet. Goliaš szerint az elkövetkező években 2–3 százalékra nőhet a bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított rejtett államadósság, a PPP-projekt lényege ugyanis, hogy az állam hosszú éveken keresztül fizet a magánberuházónak a sztrádáért, miközben ezt nem számítják bele a költségvetési hiányba és az államadósságba sem. „Már a jövő évi állami költségvetés is a GDP 2,4%-ának megfelelő rejtett adóssággal számol, ami tovább nőhet” – vallja az Ineko igazgatója.  Felesleges lehet a D4-es körgyűrű Az Ineko gazdaságkutató intézet nem látja sok értelmét a Pozsonyt elkerülő új D4-es autópálya megépítésének, azt állítja, hogy az építésügyi tárca nem mérte fel kellőképpen a főváros közlekedési helyzetével kapcsolatos problémákat. „A szaktárca máig nem tudja, hogy a tervezett D4-es autópálya milyen mértékben tehermentesíti majd a D1-es sztráda pozsonyi szakaszait” – mondta Peter Goliaš, az Ineko igazgatója. Az intézet ezért felszólította a közlekedési tárcát, hogy mindaddig ne folytassa a magán- és állami tőke közös finanszírozásával számoló PPP-projektre kiírt pályázatot, amíg nem méri fel az aktuális helyzetet. Az építésügyi tárca visszautasítja az Ineko vádjait, politikai támadásként értékelve a gazdaságkutató elemzését. „Az előző kormány, vagyis a jobboldali Radičová-kabinet is PPP-projekt formájában kívánta megépíteni a D4-es autópályát, márpedig ebben az akkori közlekedési miniszter, Ján Figeľ fő stratégája Ján Kovalčík volt, aki jelenleg az Ineko elemzője” – nyilatkozta Martin Kóňa, a közlekedési tárca szóvivője. Szerinte a PPP-projekt anyagi előnyeiről csak akkor beszélhetünk majd, ha lezárul a mostani pályázat, amelynek a győztesével várhatóan az idei év végéig írhatják alá a szerződést. „A legjobb ajánlat alapján majd újra felmérjük, hogy a finanszírozás mely módszerét vesszük igénybe” – állítja Kóňa.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »