Kitiltanák az óriáshajókat Velencéből

Januártól csökkentenék, novembertől végleg megtiltanák a tengerjáró hajók áthaladását a velencei Szent Márk tér előtt. A döntést egyenesen a Chigi Palotában hozták meg, a városvezetők legnagyobb, a környezetvédők és a városlakók kisebb megelégedésére.

Nem úszhatnak be az óceánjárók a Szent Márk tér előtti kikötőbe – erről állapodtak meg Enrico Letta kormányfő, Andrea Orlando környezetvédelmi miniszter, Maurizio Lupi közlekedési miniszter, Massimo Bray kulturális miniszter és Velence városának illetékesei a Chigi Palotában kedden tartott csúcstalálkozójukon.

A tilalom 2014 novemberétől lépne életbe, de már jövő év januárjától csökkentenék az óriáshajók forgalmát az olasz várost körülölelő lagúnákban.

A kormány közbenjárását Velence „ügyeibe” a város lakóinak panaszkodása is ösztönözhette volna, akik évek óta sérelmezik, hogy a gondolákra és csónakokra tervezett canalékon gigantikus méretű hajók közlekednek, veszélyt jelentve ezzel a világörökség részére.

A lavinát mégis egy a Canal Grandén augusztusban bekövetkezett baleset indította el, amely egy német egyetemi tanár életébe került. Akkor több intézkedést tettek a vízi közlekedés biztonságosabbá tételére, és Orlando környezetvédelmi miniszter már jelezte azt is, hogy hamarosan kitiltják a gigantikus méretű hajókat a városból.

Most azonban konkrét döntések is születtek.

A város polgármestere, Giorgio Orsoni örül: „ez az első alkalom, hogy a kormány konkrétan beavatkozott az óceánjárókat érintő kérdésekbe. Elég volt abból, hogy két lépésre a Szent Márk tértől óriáshajók állomásozzanak. Világosan meg kell határozni, mely hajók úszhatnak be Velence történelmi városának kikötőjébe” – mondta az elégedett városvezető.

Emiatt, első lépésként jövő év januárjától a hajóforgalmat csökkentik azáltal, hogy megtiltják a traghettik (kompok) közlekedését a Szent Márk tér öblébe torkolló egyik legnagyobb csatornán, a Canale di Giudecca-n. Ez azt jelenti, hogy negyedével csökken a forgalom és mintegy felével a szennyezőanyag-kibocsátás a tér előtti öbölben. Továbbá ugyanitt a tavalyi évhez képest 20 százalékra csökkentik a 40.000 regisztertonna feletti tengerjárók forgalmát, magyarán minden öt ilyen méretű hajóból már csak egy úszhat be a Szent Márk tér előtti lagúnába.

A következő lépés pedig, hogy 2014 novemberétől a 96.000 regisztertonnás óceánjárókat véglegesen száműzik Velence „belvárosából”.

A vízi járművek „parkolását” is szabályozzák: egy nap maximum öt darab 40.000 regisztertonnánál nagyobb tengerjáró állhat a kikötőben, az érkezéseket és az indulásokat pedig elsősorban napkelte előttre vagy napnyugta utánra kell időzíteni.

De hogy akkor hol úszhatnak kedvükre az óriási járművek? Ennek megválaszolása már a „politikailag kényes” kérdéskörbe tartozik és a lehetséges válaszokkal a helyiek nem feltétlenül értenek egyet.

A nagyméretű hajókat valószínűleg a Contorta Sant’Angelo csatornába terelik: ennek a vízi útnak a kiépítését többek között Paolo Costa, a város kikötői hatóságának vezetője is szorgalmazta.

A kormányzati kommuniké szerint azonban a környezetvédelmi hatásvizsgálatok értékelése során szóba jöhetnek egyéb alternatívák is, így például a Vittorio Emmanuele csatorna használata, vagy a közigazgatásilag Velencéhez tartozó ipari terület, Marghera városának kikötője is egy lehetséges megoldásnak tűnik a város jelenlegi hajótermináljához képest. Ez utóbbit támogatta a város polgármestere is.

Luca Zaia, Veneto régiójának elnöke szerint azonban a Contorta Sant’Angelo a lehető legjobb megoldás. A csatorna hajózhatóvá tételéhez azonban még további munkálatok szükségesek, de talán emiatt is lehet arra következtetni, hogy végül ide terelik át a hatalmas hajókat, hiszen nem véletlenül tolták ki a határidőt jövő év novemberéig.

A városvédők viszont nem a megoldást, hanem az első megnyert csatát látják a római döntésben, hiszen ők a város környékén sehol nem szeretnének óceánjárókat látni.

A Mentsük meg Velencét mozgalom aktivistái a lehetséges tervekre cinikusan úgy reagáltak, hogy nemcsak a Canale Contorta Sant’Angelo-n közlekedhetnek a tengerjárók, vagy nemcsak Marghera kikötőjében, hanem egyszerre mindkettőben.

A városvezetés azonban szemben a városlakókkal nemcsak érzelmi szempontokat, de gazdaságiakat is figyelembe vesz.

Annyi azonban már bizonyos, hogy luxushajókról közeledve többé már nem lehet a Szent Márk tér látványában gyönyörködni, de ahogy a velenceiek mondják, jól van ez így, hiszen, amíg a tengerjáró utasainak mindez csak egy megfizetett álom, addig a gyönyörű városra nézve egy fenyegetés.

Magyar Aletta

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »