A legnagyobb olajkatasztrófák az Egyesült Államokban

A múlt hét közepén ismét robbanás történt a Mexikói-öbölben. Tűz ütött ki egy olajfúró tornyon, ahonnan azonnal ki kellett menekíteni az ott dolgozókat, a lángokat viszont csak napokkal később tudták megfékezni. Ez az eset is azt igazolja, hogy az olajkitermelés még ma is igen kockázatos – írja a CNN.

A kitermelést felügyelő hivatal 3400 olajkutat ellenőriz az Egyesült Államok területén, amelyek biztonságának javítása érdekében, az Obama-adminisztráció reformot indított el, levonva a korábbi esetek tanulságait. 2012-ben több mint hatszáz incidens történt az amerikai olajkutakon, legtöbbször csupán kisebb balesetek vagy tüzek adódtak, de előfordult, hogy munkások életét is követelték.

Az eddigi legsúlyosabb baleset az Egyesült Államokban 1910-ben történt, Kalifornia államban: 18 hónap alatt körülbelül 9 millió hordónyi kőolaj tört fel gejzírként. A kút olyan erővel robbant fel, hogy egy hatalmas krátert ütött a földbe, emiatt viszont sokáig nem fértek hozzá az olajkúthoz. A kiömlött mennyiség felét sem tudták felhasználni, a többi elpárolgott, vagy beszivárgott a talajba.

1989-ben egy olajszállító tankhajó okozott súlyos problémákat amerikai vizeken. Alaszka partjainál süllyedt el az Exxon Valdez, miután nekiütközött egy víz alatti sziklának. 250 ezer hordónyi kőolaj ömlött a tengerbe nagyon rövid idő alatt. A károk eltakarításhoz három év, és több ezer ember közreműködése kellett. Az ExxonMobile 4,3 milliárd dollárt fizetett büntetésként a tisztítási folyamatokra, valamint kompenzációként.

Az Egyesült Államok számára a Mexikói-öböl az egyik legfontosabb régió az energiahordozók tekintetében. Ebből a  térségből származik az ország kitermelt nyers kőolajának 23 százaléka, a földgáznak pedig a 7 százaléka. Az új évezred legsúlyosabb balesete is itt történt. 2010 áprilisában, a British Patrol Deepwater Horizon nevű fúrótornya felrobbant, amelyben tizenegy munkás vesztette életét. A kiömlő olajat 87 nap múltán sikerült csak megállítani, ez idő alatt közel 5 millió hordónyi kőolaj folyt a tengerbe. A BP felelősségét vizsgáló perek máig nem zárultak le. A napokban kiderült, hogy korábban bizonyítékként is felhasználható adatokat semmisítettek meg az esettel kapcsolatban.

A 2010-es katasztrófa hatásait, még mindig nem lehet pontosan megbecsülni. A környezetben megfigyelhetőek az azonnali következmények: növények tűntek el egyes víz közeli területekről, madarak vesztették el a költőhelyeiket, víziállatok pusztultak el az olajszennyeződések miatt. A kérdés az, hogy mennyire tartós és visszafordíthatatlan károkat tudnak okozni ezek a balesetek.

Baranyi Tímea

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »