Amikor legutóbb ilyet tett, az FBI is nyomozott az ügyben, mert egy amerikai székhelyű garázscégnek adta el azokat, feltehetőleg áron alul. Most spanyol és osztrák vásárlók vannak kilátásban. Jövőre viszont a szlovákiai cégeknek is fizetniük kell a kvótákért, erről szerdán döntött a pozsonyi parlament.
A szlovák parlament jóváhagyta a kvótákkal való kereskedésről szóló új törvényt, amely szerint az ipari vállalatok a jövőben kibocsátási kvótákat vásárolhatnak, a jogszabályra az Európai Unió új szabályozása miatt volt szükség. Az új törvény alapján 105 millió eurós bevétellel számol a szlovák kormány.
Az eddigi két kvóta-kereskedelmi időszakban a vállalatoknak egyszerűen kiosztották a kvótákat, nem kellett érte fizetniük. Az új EU-szabályok szerint viszont egyes – főleg energetikai – cégeknek ezentúl teljes mértékben meg kell vásárolniuk a kvótákat, más cégeknek pedig részben kell majd fizetniük értük.
Az üzemeltetőknek ráadásul ezentúl kötelességük lesz bejelenteniük a környezetvédelmi minisztériumnak bármilyen termelési kapacitás-változást, és az ingyenesen kiosztott kvóta nem felhasznált részét is vissza kell adniuk. Amennyiben ezt nem teszik, büntetést fizetnek.
Az EB mesterségesen növelné a piaci árat
Szlovákia 32,2 millió tonna kibocsátási kvótára lesz jogosult, ebből mintegy 15 milliót kell megvenniük a cégeknek. Ezen kvótáknak piaci ára tonnánként 7 euró körül mozog, így jön ki a 105 milliós tervezett bevétel.
„Természetesen nem tudhatjuk, miként alakul majd a piaci ár, mivel az Európai Bizottság szándékai szerint bizonyos mennyiségű kvótát bevonna a piacról, ily módon előidézve magasabb árakat, és ezáltal új technológiákba való beruházásra és a kibocsátás csökkentésére ösztönözve a cégeket” – magyarázta Peter Žiga szlovák környezetvédelmi miniszter.
Alig jut környezetvédelmi beruházásra a bevételből
A bevételek felét nagyberuházásokra fordítják, további 10 százalékát pedig olyan cégek állami támogatására fordítják, amelyeknél fennáll annak a veszélye, hogy jelentős mennyiségű szennyezést juttatnak környezetükbe. Ilyen cégből 5-6 van Szlovákiában, Žiga szerint támogatás híján elhagynák az országot és az EU-t, és olyan helyre települnének, ahol nincs szigorú szabályozás.
20 százalék jut a bevételből a kisebb zöldprojektekre, mint lakótömbök szigetelése, kutatás, fejlesztés, energiatakarékos rendszerek bevezetése. A maradék 20 százalékot „a klímaváltozás negatív hatásainak kiküszöbölésére” fordítják, például árvízvédelmi intézkedésekre. A kormányban korábban vita volt arról, miként használják fel a bevételt, mostanra sikerült megegyeznie a pénzügyminisztériumnak és a környezetvédelmi minisztériumnak. A törvényt rövidített eljárásban fogadta el a parlament, amennyiben a köztársasági elnök aláírja, 2013 január elsején lép életbe.
Régi kvóta eladó
Fölösleges, eddig fel nem használt kvótáit Szlovákia nemzetközi piacon szeretné értékesíteni. A kiotói kvótarendszer szerint 27 millió megmaradt AAU egysége van Szlovákiának, amit a környezetvédelmi miniszter javaslata szerint Spanyolországnak, vagy megosztva Spanyolországnak és Ausztriának adnának el, 22 – 5 millió elosztásban. A vételár egyelőre ismeretlen, mivel üzleti titokról van szó. A kormány felhatalmazta a minisztert, hogy folytassa a tárgyalásokat az érintett országokkal, amelyek egyébként a miniszter tájékoztatása szerint már folyamatban vannak, és a spanyolokkal nagyon közel a megegyezés.
A miniszter annyit közölt a vételárral kapcsolatban, hogy az „ilyen típusú kvóta ára a piacon jelenleg jóval egy euró alatt mozog”, így ez most nem olyan jó üzlet, korábban az emlékezetes Interblue-botrányban az 5 eurós ár is jóval áron aluli volt. Arra is figyelmeztetett a miniszter, hogy a kvótaár mozgásban van, ráadásul jelentős hatással lesz rá a decemberi csúcstalálkozó, amelyen a Kiotói Egyezmény hatályának meghosszabbításáról tárgyalnak majd a világ vezető politikusai.
Szlovákia utoljára Fico előző kormánya idején, 2008-ban értékesített kvótákat, a hírhedt, egy amerikai ház garázsában „székelő céggel, az Interblue Grouppal kötött ügyletben. Akkor a társaság tonnánként 5,05 euróért jutott hozzá 15 millió tonnányi joghoz, akkor viszont ez a pénz jóval áron aluli értéket képviselt – becslések szerint tonnánként nyolc euróért adták azt tovább. Ezáltal az Interblue legalább 45 millió eurót keresett az üzleten.
Kitekintő / Bumm.sk