Százezrek betegedtek meg, a holland vállalat mégis megúszta

A Trafigura teherszállítással foglalkozó, holland székhelyű vállalat a magas árak miatt nem kezeltette a veszélyes hulladékot Hollandiában, majd a hatóságok engedélye nélkül elszállították az országból, és az elefántcsontparti Abidjannál rakták le . A cég szerint ferdítés lenne veszélyes hulladékról beszélni, ugyanakkor a tények mást mutatnak: a szennyezésnek 17 halálos áldozata volt, és több mint százezren betegedtek meg. A büntetőjogi felelősségre vonás mégis elmaradt.

A 2006 óta zajló Probo Koala vita a modern kori környezetszennyezés egyik egyedülálló példája. A Trafigura vállalat megbízásából eljáró Probo Koala teherhajó 2006-ban Nyugat Afrika egyik legnépesebb városánál, Abidjannál rakta le több mint 500 tonnányi szállítmányát. A hulladék olyan mérgező gázt bocsátott ki, amely gyorsan terjedve bőrégést és légzési problémákat okozott. A környezeti katasztrófa során 17 ember meghalt, és ezrek betegedtek meg a vállalat hanyagsága következtében

A cég kezdetben tagadta felelősségét, arra hivatkozva, hogy a Probo Koala egy másik nyugat-afrikai kikötőbe szállított olajat, és már visszaúton volt Európába amikor Abidjanban a biztonsági előírásoknak megfelelően kikötött. A Trafigura szerint a teherhajó semmiképp sem öntött veszélyes hulladékot a kikötőbe, az elefántcsontparti város csupán egy megállóként szolgált. A holland kormány jelentése és az elefántcsontparti nyomozás azonban egyaránt megállapította, hogy a szállítmány két tonna hidrogén-szulfidot tartalmazott, ami toxikus gáz, és már kis koncentrációja esetén bekövetkezhet a légzőszervi bénulás.

Ennek ellenére az abidjani embereket nem sikerült kárpótolni, hiszen a jogi felelősségre vonás elmaradt. Nem tudták bizonyítani a holland hatóságok kudarcát, akik engedélyével a hulladék elhagyta az országot, ugyanakkor a nemzetközi jog kikényszeríthetőségi problémái miatt a vállalat ellen sem tudtak fellépni. A Trafigura 2009 szeptemberében 33 millió eurót ajánlott fel 31 ezer elefántcsontpartinak, amennyiben bizonyítani tudták a veszélyes hulladék egészségükre káros hatását. Az áldozatok hozzátartozói által indított perek többségében a holland vállalat sikeresen alkalmazta ezt a taktikát, sikerült peren kívül megegyezni a családokkal.

Bár az elefántcsontparti kormány felé a vállalat sosem ismerte el felelősségét, 2007-ben hajlandó volt 152 millió eurót fizetni az egészségügyi költségek, illetve a hulladék feltakarítása céljából. A kifizetés azzal a feltétellel járt, hogy az afrikai ország nem indít jogi eljárást a Trafigura ellen. Ami a holland igazságszolgáltatást illeti, az évekig tartó nemzeti pereskedés eredményeként 2010 nyarán a vállalat egymillió eurót fizetett veszélyes hulladék illegális exportja és a hulladék természetének eltitkolása miatt. 2012 novemberében pedig újabb 300 ezer euró került folyósításra a kompenzációs folyamat lezárásaként, s ezzel vélhetőleg befejeződött a holland cég anyagi kötelességvállalása.

A Trafigura nemzetközi felelősségre vonásának hiánya nagyon sok kritikát eredményezett. A Greenpeace és az Amnesty International  közösen elkészített jelentése – amely „A mérgező igazság” nevet viseli – rávilágít a kormányok kudarcára, hogy nem tudták megakadályozni, sem orvosolni a mérgező hulladék lerakását. A dokumentum célja a további környezeti és egészségügyi katasztrófák elkerülése, illetve a nemzetközi közösség figyelmének felhívása a globális környezetszennyezés fontosságára. A Trafigura a jelentésre reagálva elmondta: téved, aki azt állítja, hogy nem volt kielégítő bírói vizsgálat.  

Tamara Judi

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »