Az EP július 3-án megszavazott egy nem jogalkotási állásfoglalást arról, hogy 2015-ig minden új autót e-segélyhívóval kellene felszerelni. A segélyhívó baleset esetén automatikusan tárcsázza az egységes európai 112-es hívószámot, így gyorsabban érhetnek a helyszínre a mentőszolgálatok.
„Az Európai Parlament támogatja, hogy minden autós rendelkezésére álljon az e-segélyhívó, mivel azok önkéntes alapon történő bevezetése eredménytelen volt. Ezért azt kérjük a Bizottságtól, hogy amint lehet, nyújtson be jogszabályjavaslatot arról, hogy 2015-ig minden uniós tagállamban tegyék kötelezővé az ilyen készülék használatát az új autókban” – fejtette ki Olga Sehnalova (szocialista, cseh) és Dieter-Lebrecht Koch (néppárti, német), a két társjelentéstevő.
Az állásfoglalás szerint sajnálatos, hogy az e-segélyhívók önkéntes bevezetése lassan halad. Jelenleg a személyautók 0,4%-ában van erre alkalmas készülék. A képviselők ezért azt kérik az Európai Bizottságtól, hogy nyújtson be jogalkotási javaslatot arról, hogy 2015-ig tegyék kötelezővé a berendezés használatát. Az Európai Parlament szerint a Bizottságnak azt is meg kellene fontolnia, hogy a rendszer használatát más járművekre, például motorkerékpárokra, autóbuszokra és teherautókra is kiterjesszék.
A rendszer természetesen az életmentést segítő gyors segítséghívást kívánja szolgálni. Az e-segélyhívó rendszer az egységes európai 112-es hívószámon értesíti a mentőszolgálatokat a baleset helyszínéről. Becslések szerint évente akár 2500 életet lehet megmenteni azzal, hogy szakszerű segítség a lehető legkorábban a helyszínre érkezik. Továbbá azt is kimutatták, hogy a sérülések súlyossága is mérsékelhető 10–15%-kal. Az Európai Parlament szerint az e-segélyhívó közszolgáltatásnak kötelezőnek és ingyenesnek kellene lennie.
A képviselők szerint a szolgáltatáshoz szükséges személyautókba telepíthető technológia rendelkezésre áll. A szolgáltatás azonban csak akkor lehet megfelelő módon biztosítani mindenhol, ha az Európai Bizottságnak olyan jogszabályokat javasol, amelyek előírják a tagállamoknak készenléti segélyszolgálataik infrastruktúrájának modernizálását, amely jelentős költségeket is jelenthet a tagállamoknak.
Az e-segélyhívó rendszer felvet további aggályokat is méghozzá az adatvédelemmel kapcsolatban. Minthogy a technológia helymeghatározásra alapul, ez visszaélésekre adhat lehetőséget. Éppen ezért az állásfoglalás hangsúlyozza, hogy az e-segélyhívót csak baleset esetén lehet személyek helymeghatározására használni, máskor nem teheti lehetővé a járművek nyomon követését. Ennek megfelelően a Bizottság által benyújtandó jogszabály tervezetnek is különös figyelmet kell fordítania az e-segélyhívó rendszer által támasztott adatvédelmi kihívások szabályozására.
Kitekintő / BÁLINT, KÁLLAY ÉS KENDE ÜGYVÉDI IRODA