Jó úton jár Románia

Elviekben sem a Nemzetközi Valutaalap, sem az Európai Bizottság nem kifogásolja, hogy növekedjen a közalkalmazottak bére, vagy a nyugdíjakat legalább az inflációhoz igazítsák – szögezte le lapunknak az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyekért felelős főigazgatóságának kutatási igazgatója. Székely P. István három hét leforgása alatt másodszor járt a Nemzetközi Valutaalap romániai küldöttségének vezetőjével, Jeffrey Franksszel együtt Bukarestben a Romániával kötött hitelmegállapodás programjáról tárgyalni, és kétnapos látogatása végeztével adott interjút az Új Magyar Szónak.

Kérdésünkre elmondta, Románia hitelezőit csupán az érdekli, hogyan befolyásolja az esetleges bér- és nyugdíjemelés a romániai hitelprogramot. „A kormányra hárul azoknak az intézkedéseknek a meghozatala, amelyekkel az országot a hitelezőivel egyeztetett pályán tudja tartani. Ha mindezekbe belefér a béremelés is, mi leszünk a legboldogabbak, hogy ezt meg lehetett valósítani” – magyarázta. Székely P. István szerint Románia gazdasága számára „hatalmas lökést” jelentene, ha sikerülne lehívni az uniós alapokból az országnak idénre előirányzott hatmilliárd eurót. Fontosnak nevezte, hogy a kormány szabja meg a beruházási programok prioritásait, jelölje ki azokat, amelyekbe érdemes energiát fektetni. „Románia az az ország, amelyben negyvenezer befejezetlen beruházási program fut a mai napig is” – jelentette ki a brüsszeli döntéshozó.

Az Európai Bizottság és a Nemzetközi Valutalap küldöttsége három hét leforgása alatt másodszor érkezett Bukarestbe a Romániával kötött hitelmegállapodás programjáról tárgyalni, ezúttal az új kormány képviselőivel. Milyen benyomást keltett önökben az új miniszterelnök és csapata?

Mihai Răzvan Ungureanu elbűvölő ember. A kormányfőről és minisztereiről azt tudom mondani: hihetetlenül elkötelezettek a hitelprogramba foglaltak iránt. Ezt nem csak szavakkal, hanem tettekkel is bizonyítják.

Melyek a prioritások, amelyekről az új kormányfővel tárgyaltak?

Romániának a hitelprogramban foglaltak szerint a strukturális reformok két fontos területén kell most eredményeket elérnie. Az egyik a nagyfogyasztói villamosenergia-árak liberalizálásához szükséges menetrend kidolgozása, aminek már meg is kaptuk mostani látogatásunkkor a vázlatát. A másik lépés az állami vállalatok privatizációjának az előkészítése. Mindezeket a kérdéseket áttekintettük, ugyanúgy, ahogy három héttel ezelőtt is.

Történt-e valami a három hét alatt?

Igen, ez a kormány tényleg dolgozik. Eldöntötte, hogy megszabja a beruházási programok prioritásait, kijelöli azokat a programokat, amelyekbe érdemes energiát fektetni, amelyek meg is valósíthatók. Románia ugyanis az az ország, amelyben negyvenezer befejezetlen beruházási program fut a mai napig is. Ezért nagyon jónak tartjuk, hogy Bukarest kezdi felismerni a prioritásait. Központi kérdés, és szorosan kapcsolódik a beruházási programokhoz az uniós pénzek lehívása. Ezen a téren is határozott elkötelezettséget tapasztaltunk valamennyi miniszter részéről. Ez fontos, mert ha sikerülne az országnak uniós alapokból idénre előirányzott hatmilliárd eurót felhasználni, az hatalmas lökést adna a gazdaságnak.

A február eleji felülvizsgálati látogatása során jelentette ki Bukarestben: idén 1,5-2 százalékos román gazdasági növekedésre számítanak a korábban előrejelzett 1,8-2,3 százalékos növekedés helyett. Miért kellett felülvizsgálniuk ezt a prognózist?

Azért, mert Európa gazdasága jelentős mértékben lefékezett. A román gazdaság húzóereje az utóbbi két évben az export volt. Ha tehát a piaci partnereknél lelassul a gazdaság, lelassul a román kivitel is, és ezt nagyon nehezen tudja a belső kereslet pótolni. Ezért mostani látogatásunkkor is említettük a miniszterelnök úrnak, hogy az export segítése a külföldi beruházásokat csalogató vállalkozóbarát környezet kialakítása mellett olyan lépés lenne, ami még recessziós hangulatban is tudna Románia gazdaságán lendíteni. Azok a vállalatok, amelyek a jövőjükre gondolnak és versenyképességüket javítani akarják, áthelyezik a termelésüket olyan régiókba, ahol ugyanolyan termelékenységgel,de kisebb költséggel tudnak dolgozni. Most éppen a Magyarországon hamarosan megnyíló Mercedes gyárat említeném példaként. Ez a befektetés a magyar gazdaságnak is jelentős lökést ad. Ezeknek a beruházásoknak egy részét Romániának is meg kéne tudni szerezni. Az IMF-fel és az Európai Bizottsággal kötött hitelprogram is ebben próbál segíteni az országnak.

A román kormánykoalíció politikusai fizetésemelést szorgalmaznak a második évnegyedtől, ha az első évnegyed gazdasági eredményei ezt lehetővé teszik. Hogyan lesz ez lehetséges, ha  2011 utolsó negyedévében a gazdaság lefékezett, a kormányfő pedig a recesszió visszatérését sem zárta ki?

Én erről csak a számok ismeretében tudnék nyilatkozni. Az év éppen csak elkezdődött, a román költségvetésnek még csak a januári bevételi összegeit ismerjük. Le szeretném szögezni: elviekben sem a Nemzetközi Valutaalap, sem az Európai Bizottság nem kifogásolja, hogy növekedjen a közalkalmazottak bére, vagy a nyugdíjakat legalább az inflációhoz igazítsák. Ez természetes igény. Minket az érdekel, hogyan befolyásolja az esetleges bér- és nyugdíjemelés a romániai hitelprogramot. A program szerint van egy fiskális kiigazítási pálya, amellyel a román fél egyetértett, és ami határozott célokat követ. Mi azt szeretnénk látni minden körülmények között, valamennyi felülvizsgálatunk során, hogy Románia ezen a pályán halad. A kormányra hárul azoknak az intézkedéseknek a meghozatala, amelyekkel az országot ezen a pályán tudja tartani. Ha mindezekbe belefér a béremelés is, mi leszünk a legboldogabbak, hogy ezt meg lehetett valósítani.

Tehát ezt nem úgy kell elképzelni, hogy a román kormány szeretné ugyan a fizetésemeléseket, ám a Bizottság és a Valutaalap ennek ellenszegül…

Mi soha nem mondunk nemet a fizetésemelésekre. Ehelyett azt mondjuk: nézzük meg a számokat. Ahhoz azonban ragaszkodunk, hogy ezek a számok reálisak legyenek, s ha előrejelzésekről van szó, akkor kellően konzervatívak legyenek, hogy biztonsággal el tudjuk érni a hitelprogramban kitűzött célt. Románia piaci tekintélye és elismertsége attól függ, hogy mennyire ambiciózusak a céljai, és mennyire konzisztensen valósítja meg mindazt, amit célként kitűzött.

A nemzetközi sajtó gyakran ír arról, hogy Románia Magyarországgal összehasonlítva a válságkezelés „jó tanulójának” számít az EU-ban. Mennyire van alapja az ilyen összehasonlításnak?

Az Európai Bizottság gazdasági főosztálya igazgatójaként másfél éve felelek Romániáért. Ez már a második romániai hitelprogramunk, és elmondhatom: ennek az országnak világos gazdasági stratégiája van, és szép lassan halad előre. Vannak késések, megcsúszások, de azt kell mondanom, hogy az alapvető dolgok rendben vannak. A fiskális kiigazítás folyamatban van, az államháztartási hiány csökken, az ország szépen halad a céljai felé. Ez pedig meggyőzen hat a piacokra is. Ennek jele az is, hogy Romániának nemrégiben tízéves dolláralapú kötvényt sikerült kibocsátania, amit én nagyon nagy eredménynek tartok.

Új Magyar Szó

Friss hírek

Újra csökkent az európai alapkamat

Az Európai Központi Bank Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét. Az EKB 0,9 százalékos reál GDP-növekedést vár 2025-ben és 1,1 százalékosat 2026-ban.

Read More »