Megreformálná a csángók támogatását a kormány

Közleményben jelentette be lemondását a Moldvai Csángó Oktatási Programot működtető Moldvai Csángómagyarok Szövetségének (MCSMSZ) vezetősége. A döntés hátterében a szövetség álláspontja szerint az áll, hogy a magyar kormány nem biztosította számukra a működéshez szükséges ezévi támogatásokat. A Nemzetpolitikai Államtitkárság a szerkesztőségünkbe eljuttatott válaszában kifejtette, hogy céljuk egy átláthatóbb támogatási rendszer kialakítása, ugyanis az eddigi gyakorlat visszaélésekre nyújtott lehetőséget. Cserbenhagyás, vagy térdre kényszerítés vetett véget a konfliktusnak?

A Moldvai Csángó Oktatási Programot az első Orbán-kormány idején, annak hathatós támogatásával hívta életre a Moldvai Csángóagyarok Szövetsége 2001-ben. A program fennállásának 11 éve alatt elért eredményekhez nem férhet kétség: 0-ról 25 falura növekedett az oktatási helyszínek száma, 0-ról 2200-ra növekedett az oktatott diákok száma, közben a szövetség működtette és fenntartotta a magyarul továbbtanuló diákokat befogadó Csíkszeredai Csángó Bentlakást, illetve hét moldvai településen is magyar házat épített vagy vásárolt.

Az MCSMSZ közleménye szerint a program működéséhez szükséges forrásainak felét biztosította a magyar állam, másik fele pedig a kisebb támogatásokból állt össze (keresztszülő programból, az éves jövedelemadó 1 százalékából, valamint a cégek adományaiból befolyt összeg). Mindez évente kb. 140 milliós költségvetést jelentett. A Nemzetpolitikai Államtitkárság is hangsúlyozta, hogy a jelentős magyarországi támogatások nélkülözhetetlenek voltak; kifejtették, hogy a Kormány 2002 óta mintegy 360 millió Ft-tal, A Moldvai Magyar Oktatásért Alapítvány (az MCSMSZ felkérésére a magyarországi magántámogatók adományainak gyűjtéséért létrehozott alapítvány – AMMOA) 2006 óta pedig 320 millió Ft-tal támogatta az MCSMSZ által működtetett oktatási programot. Ezen felül az MCSMSZ további romániai és nyugat-európai támogatásokban, tárgyi adományokban is részesült.

Felülvizsgálat indult

2011 áprilisában azonban mindezek a források elégtelennek bizonyultak, s a szövetség arról tájékoztatta a Nemzetpolitikai Államtitkárságot, hogy az elmúlt években mintegy 35-40 millió Ft-os adósságot halmozott fel, s a szokásos évi kb. 70 milliós juttatáson felül az adósságtörlesztéshez többlettámogatást igényelt. Tekintettel arra, hogy a Kormány keretei is végesek, az összeg azonnali folyósítása helyett egy átfogó gazdasági felülvizsgálat mellett döntöttek az AMMOA-val egyetemben. A vizsgálatot bejegyzett romániai és magyarországi pénzügyi szakértők végezték el, s a Teleki László Alapítvány (TLA) bonyolította le.

Azt az MCSMSZ is elismerte, hogy a forráskezelés jelentős hiányosságokat hagyott maga után, valamint az ellenőrzés során számos formai hiba is felszínre került: analitikák hiánya a könyvelésben, záradékolás, forrás szerinti kimutatás a könyvelésben, éves leltározás elmulasztása. A Nemzetpolitikai Államtitkárság továbbá a következőkben látja a legfőbb problémát:

  1. Az MCSMSZ nem rendelkezik a társadalmi szervezeteknek működésére vonatkozó megfelelőszámviteli politikával.
  2. A könyvelési rendszer áttekinthetetlen, az aktuális likviditási helyzet nem megállapítható.
  3. Hiányzik a vagyonleltár.
  4. Hiányoznak a belső szabályzatok pl. SZMSZ.
  5. Nem érvénytelenítik a pályázatokhoz elszámolt bizonylatokat.
  6. Nem különítik el a könyvelésben a pályázati elszámolásokat.

Az ellenőrzés eredményeit azonban különbözőképpen interpretálták a felek, így a megoldási lehetőségekben is eltértek a vélemények. Az MCSMSZ álláspontja szerint a vizsgálat kimutatta, hogy az elmúlt években a szövetségnél nem volt visszaélés, bizonyos tételeket nem számoltak el több helyre, s a kapott támogatásokat rendeltetésszerűen használták fel. A Nemzetpolitikai Államtitkárság olvasatában azonban teljes a káosz és a rendetlenség az MCSMSZ elszámolásaiban, így a nehezen áttekinthető, alulszabályozott, és több tekintetben is hiányos könyvelés, a kiforratlan szervezeti kultúra akár súlyos visszaélésekre is alkalmat adhat. Aggályosnak tartják továbbá a támogatásokból megvásárolt, vagy felépített, az MCSMSZ tulajdonában lévő ingatlanok sorsát is.

Hogyan orvosolnák a problémát?

Az államtitkárság így arra a következtetésre jutott, hogy a jelenlegi finanszírozás fenntarthatatlan, s annak azonnali átszervezése szükséges. Noha a szövetség hajlandóságot mutatott a probléma orvoslására, a vezetőség közleménye szerint azt azonnal elkezdték, s néhány hónap alatt teljesen kiküszöbölték a hiányosságokat, a Semjén Zsolt és Répás Zsuzsanna által vezetett államtitkárság ezt elégtelennek találta, s olyan megoldási javaslattal állt elő, mely az MCSMSZ vezetőségének lemondásához vezetett.

Eszerint felkérik az MCSMSZ-t, mint az oktatási program lebonyolítóját, az AMMOA-t, mint az oktatási program civil támogatásainak összegyűjtőjét és továbbítóját, továbbá a TLA-t, mint a moldvai magyar közösségekkel kapcsolatos kutatások, konferenciák, moldvai magyar nyelvű misék szervezőjét, levéltári dokumentumok publikálóját, stb, hogy közösen hozzanak létre egy Romániában bejegyzett új alapítványt a moldvai magyar oktatási program támogatására. A szövetség két fő kivetnivalót talált az elébocsátott javaslatban, mely elfogadhatatlan a vezetőség számára.

Az új támogatási struktúra ugyanis gyökeresen alakítaná át a csángó oktatás finanszírozását: a létrejövő új alapítványban ugyanis marginalizálódna a Csángóföldet, a helyi viszonyokat ismerő MCSMSZ, s ezzel szemben magyarországi szervezetek kerülnének domináns helyzetbe a Csángóföldre szánt javak elosztásakor. Az elképzelések szerint ugyanis az új alapítvány kuratóriumába az MCSMSZ csak egy főt delegálna, míg a két alapítvány 1000-1000 lejes (75.000 Ft) alapítói tőkéje mellé az MCSMSZ teljes vagyona (száz millió forintos nagyságrend) apportként bekerülne az új alapítvány tőkéjébe.

A döntés értelmezésében két tényezőt kell figyelembe venni. Egyrészt a fő támogatóként a KIM Nemzetpolitikai államtitkársága jogosan áll elő azzal az igénnyel, hogy a javadalmazott fél átlátható könyveléssel rendelkezzen. Az is igaz azonban, hogy az új alapítvány létrehozásával az MCSMSZ félreállítása is megtörténik, így az a szereplő kerül mellékpályára a döntéshozatal során, mely a helyi viszonyokkal a legszélesebb ismeretekkel rendelkezik. Az új alapítvány lehet, hogy átláthatóbb költségvetéssel fog rendelkezni, azonban nem biztos, hogy a támogatások elosztása hatékonyabb lesz az MCSMSZ nélkül.

Medgyesi Ádám

Felkapott hírek

Friss hírek

Elérte a 200%-ot a görög államadósság

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos költségvetési lazítások következményeként jelentősen emelkedett az államadósság GDP-hez viszonyított aránya a harmadik negyedév végére az előző negyedévvel és az egy évvel korábbival összevetve az Európai Unióban, és az euróövezetben egyaránt.

Read More »

Autópiac 2020: a nyertesek is veszítettek

Furcsa év volt 2020. Az éves értékelések általában arról szólnak, hogy mely márkák tudták növelni eladásaikat és melyek hoztak gyengébb eladási számokat, mint az előző évben. Tavaly viszont közel negyedével csökkent az európai, és közel ötödével a magyarországi autópiac, így azok a márkák, amelyek ennél kisebb csökkenéssel megúszták, már elégedettek lehetnek.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás