Az Európai Bizottság terve szerint 2012 január elsejétől az európai repülőtereket használó minden egyes légitársaság – nemzeti bejegyzésétől és üzemeltetőjétől függetlenül – széndioxid kibocsátási korlátozás hatálya alá kerülne. A limit átlépése esetén a társaságnak ún. kibocsátási jogosítványt kell vásárolnia az EU kereskedési rendszerében, a kvótánál alacsonyabb széndioxid kibocsátás esetén pedig értékesítheti azt.
A tervezetet azonban az amerikai légitársaságok egy csoportja nehezményezte: az Air Transport Association of America (ATAA) panaszt nyújtott be az Egyesült Királyság bíróságánál a kibocsátás-kereskedelmi rendszerrel kapcsolatos irányelv ellen. A brit bíróság az Európai Bírósághoz fordult, jogi véleményért, amely az ügyben az első hivatalos álláspont. A végső döntés jövőre várható. Az ATAA azzal érvelt, hogy ez a rendszer sérti a közlekedési megállapodások mellett a Chicagoi Egyezményt, valamint az EU és az USA között érvényben lévő Nyitott égbolt megállapodást is. Szerintük a tervezet továbbá megsérti azt az elvet is, mely szerint az államok a saját légterükben megőrzik szuverenitásukat.
Juliane Kokott, az Európai Bíróság főtanácsnoka jogi véleményben kiemelte, hogy az irányelv nem sérti a nemzetközi jogot és az említett egyezményeket sem, mivel csak az európai repterekre érkező és az onnan induló járatokra vonatkozik – az EU-n kívüli országok légtereit tehát nem érinti, így a szuverenitásukat sem korlátozza. A Nyitott égbolt megállapodás szempontjából sem emelhető kifogás, mivel az említett egyezmény a „tisztességes és egyenlő esélyek” biztosításán alapszik, így abban az esetben, ha a kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe nem vonnák be az Unión kívüli országokat, azok versenyelőnyre tennének szert, ami során az esélyek torzulnának.
Balajthy Henrietta