Több ország is verseng a paksi bővítésért

Többek között orosz, koreai és japán cég is jelezte igényét a paksi atomerőmű bővítésének részvételével kapcsolatban, a szállítói tender lezárására 2013 elején kerülhet sor. Az atomenergia szerepe a világ energiaellátásában folyamatosan nő, így a beruházás iránti nemzetközi érdeklődés nem meglepő. Az új blokkok megépítése a hazai vállalkozói szférát, valamint az államháztartást is jelentős extrabevételhez juttatná, így az elmúlt évtizedek legnagyobb beruházásának ígérkező projekt, fényt gyújthat a cammogó magyar gazdaság számára.

A paksi atomerőmű tervezett bővítésére várhatóan 2012 elején írják ki a tendert, ennek kiértékelésére pedig 2013 első felében kerül sor. Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter tájékoztatása szerint, “a kidolgozás fázisában esedékes és a kritikus utat meghatározó engedélyek előkészítése és megszerzése idei munkaindítással számolva 2013 végéig tervezhető”.

Hamvas István, a részvénytársaság vezérigazgatója a Magyar Tudományos Akadémián tartott tájékoztatón elmondta, az előkészítő munkálatokkal jelenleg az erre a célra életre hívott Lévai-projekt hetedik munkacsoportja foglalkozik. A Magyar Villamos Művek Zrt. igazgatósága 2010 februárjában hagyta jóvá a Lévai-projekt koncepcióját, melyben az új blokk(ok) üzembe helyezését 2020 és 2025 közötti időszakra ütemezték.

Fellegi Tamás tájékoztatása szerint a beruházás előkészítése minimum öt-hat év, a létesítés pedig további öt évet vehet igénybe, tehát a projekt teljes időigénye mintegy 11 év. Mint azt a fejlesztési miniszter is kiemelte, a más országokban folyó építési tapasztalatok azt igazolják, hogy egy atomerőmű projekt rendkívül alapos előkészítést igényel, így annak kárára nem lehet időt megtakarítani.

A cégcsoport elnöke Baji Csaba a tájékoztatón hangsúlyozta, a bővítés elsősorban az MVM projektje, a döntési kompetenciák is oda tartoznak, ugyanakkor a vállalat a kormány szándékának megfelelően hajtja végre a bővítést. A parlament elvi jóváhagyása a paksi atomerőmű telephelyén történő bővítést engedélyezi, az erre a célra kijelölt terület már rendelkezésre áll, más telephely érdemben szóba sem került. A majdani kivitelezést felügyelő projekttársaság előkészítésre került, annak létrehozása csupán felsőbb döntés kérdése, vezetőjének kilétéről az elnök nem nyilatkozott.

Hamvas István, az atomerőmű vezérigazgatója elmondta, jelenleg elemzői munkák, illetve a környezetvédelmi engedélyek beszerzése folyik. A felmérések egyik sarkalatos pontja a finanszírozás kérdése, az ebben részt venni kívánó cégek köre nagy, de még nem született döntés arról, hogy végül kik fognak ebben az MVM-mel együttműködni. Az új blokkok finanszírozási kérdése egészen addig nyitott marad, míg nem körvonalazódik a potenciális jelentkezők részletes ajánlata ( a célszámokat lentebb ismertetjük – szerk.), illetve az, hogy a nyertes jelentkező milyen feltételrendszer mellett szeretné kivitelezni az építkezést, tudtuk meg a cégvezetőtől. A kivitelezéssel kapcsolatos kikötéseit a tenderkiírás során a Magyar Villamos Művek Zrt. is rögzíti, ezek elsősorban a biztonság, a szállítás és a hazai szállítóipar részvételének feltételeire fókuszálnak.

Előzetes becslések szerint a majdani beruházás 30-35 százaléka kerülhet a hazai vállalkozók és az intézményi háttér kezébe. A cél az, hogy a magyar vállalkozói kört és az erre épülő infrastruktúrát szövetségbe szervezzük és együttműködésre ösztönözzük, ugyanis ez, és az alapos felkészülés jelenthet előnyt számunkra a kivitelezés során – tette hozzá az atomerőmű vezérigazgatója.

Oroszország az elsők között nyilvánította ki beruházási szándékát, emellett amerikai, francia, német, japán és koreai cég jelent meg a jelentkezők sorában. A tervek szerint az új blokkok nagysága kivitelezőtől függően 1000-1600 MW-os lesz, üzemidejük 60 év, létesítési költségük pedig eléri majd a 2000-3000 euro/kW-os árat. Összehasonlításként megjegyzendő, hogy a jelenleg termelő négy blokk együttes teljesítménye 2000 MW, ez alapján látható, hogy az új, harmadik generációs erőművek jóval hatékonyabban üzemelnek.

Jelenlegi termeléssel 165,2 milliárd forintos bevételt könyvelhetett el a paksi atomerőmű 2010-ben. 15461 GwH-s teljesítménnyel részesedése a hazai villamosenergia-termelésből elérte a 42,1 százalékot. Miután a gazdasági válság hatására a hazai fogyasztás mértéke 37 százalékra visszaesett, nagykereskedőkön keresztül többlettermelését értékesítette. Az eredményekből jól látható, hogy az új blokkokkal együtt Magyarország számára reális lehetőség nyílhat exporttermelésre, azonban van egy probléma.

A paksi blokkokat eredetileg 30 éves működésre tervezték, ez az idő az első reaktor esetében 2012-ben, az utolsó, azaz a 4. blokk esetében 2017-ben jár majd le. Ugyanakkor az üzemeltetés eddigi tapasztalatai alapján a főberendezések elhasználódása, öregedése sokkal lassúbb, mint korábban feltételezték. A hazai nem egyedi jelenség, a világon számos nukleáris erőmű képes legalább 20 évvel hosszabb ideig áramot termelni, mint a tervezési élettartama volt. Az eddig elvégzett biztonsági, műszaki és gazdaságossági vizsgálatok azt igazolják, hogy a paksi blokkok alkalmasak üzemidő-hosszabbításra, így 2011 decemberéig a paksi atomerőmű benyújtja az Országos Atomenergia Hivatal Nukleáris Biztonsági Igazgatóságához az 1. blokk üzemidejének meghosszabbítását célzó engedélykérelmet – nyilatkozta Hamvas István. Az üzemidő-hosszabbítási program költsége az előkészítési fázisban 2010-ig 8 milliárd forintot vett igénybe, 2017-ig, a 4. blokk üzemidő-hosszabbításának megszerzéséig további 18 milliárdos kiadás szerepel a tervek között.

A paksi atomerőmű bővítéséről 2009-ben született elvi döntés, azonban előzetes társadalmi vita nélkül. Ennek ellenére a PA Zrt. minden évben közvélemény-kutatást végez a létesítmény működésének elfogadottságáról. Az elmúlt évben 78 százalékos volt a felmérés eredménye, ehhez hasonlóan magas értéket csupán Szlovákia, Csehország és a skandináv államok mutatnak fel – nyilatkozta Mittler István, a részvénytársaság kommunikációs igazgatója. A vállalat a bővítéssel kapcsolatban is folyamatos tájékoztatásra törekszik, az országot járó tájékoztató kamion minden ötezer fős létszámot elérő településre ellátogat és információt nyújt a projekt mérföldköveivel kapcsolatban.

Matus Dóra

Friss hírek

Célegyenesben a veszteséges Air India privatizációja

Az indiai kormányzat még a koronavírus-járvány előtt jelentette be, hogy teljes egészében megválna az Air India légitársaságtól, amely már a vírusválság előtt is jelentős adósságot halmozott fel. Korábban a tulajdonrész felének értékesítésével próbálkoztak, de akkor nem akadt egyetlen ajánlattevő sem.

Read More »