Az autógyártók közül a Teslának fájhat a legjobban a vámháború

Elemzők szerint az autógyártók közül a Tesla az, amelyet a leginkább érzékenyen érinthet egy kereskedelmi háború kirobbanása az Egyesült Államok és Kína között.

A Barclays elemzője, Brian Johnson elmondása alapján egyes autógyártók is keményen megsínylik, ha ténylegesen kibontakozik az amerikai-kínai vámháború. És valljuk be, erre egyre több az esély. Elég, ha csak a tegnapi nap eseményeit figyelembe vesszük: az amerikai kormányzat kereskedelempolitikai fejlesztésekért felelős hivatala 25 százalékos pótvám kivetését javasolta 1300 kínai termékre, amelyek évente összesen 50 milliárd dollár értéket képviselnek. Kína válaszul (szinte azon nyomban) közzétette azoknak az amerikai termékeknek a listáját – szintén mintegy 50 milliárd dollár értékben –, amelyekre 25 százalékos importvámot vetne ki, ha az Egyesült Államok beváltja ígéretét.

Bár Kína jelentős piac a Ford, a General Motors és a Chrysler számára, azt is meg kell említeni, hogy a detroiti hármasnak közös vállalatai vannak az országban, amelyek nagyrészt megvédik őket a tarifáktól. A GM például Kínában szereli össze az ott eladott járművek túlnyomó többségét, ez pedig meg is oldja a problémát.

Ezzel szemben a kínai Tesla-vásárlók importálják az autóikat, ami azt jelenti, hogy 50 százalékos vámot kell fizetniük, ha Kína betartja azt az ígéretét, miszerint mindenáron megtorolja a jelenleg javasolt amerikai tarifákat. Az importált járművekre jelenleg is 25 százalékos vám vonatkozik Kínában.

„Az újabb vámtarifa további járulékos díjat jelent a jármű árán felül, amely már így is jóval drágább Kínában, mint az az amerikai alapár, lévén a szállítási költséggel és az alapvető 25 százalékos importvámmal is számolni kell” – jegyezte meg Johnson, aki példának felhozta, hogy míg a Tesla Model S 100D Amerikában 94 000 dollárba kerül, addig ugyanennek az autónak a megvásárlása Kínában jelenleg körülbelül 148 000 dollár költséggel jár.

„És bár ezek a meredek behozatali tarifák alapvetően a felső kategóriás luxuspiac velejárói Kínában (és bizonyos tekintetben a luxusautók presztízsét is ezek adják), a Model 3-asnál alacsonyabb luxuskategóriájú járműveknél az 50 százalékos vám nagyon nagy érvágás lenne” – tette hozzá.

A Tesla egyelőre nem reagált a tervezett importvámokra, bár vezérigazgatója, Elon Musk korábban már kifogásolta, hogy az Egyesült Államok és Kína közötti jelenlegi kereskedelmi szabályok homályosak és igazságtalanok az amerikai vállalatokra nézve.

„Úgy általánosságban ellenzem az importvámokat, de a jelenlegi szabályok nagyon megnehezítik a dolgokat. Olyan, mintha egy olimpiai szám során ólomcipőben kellene versenyeznünk” – írta a vállalatvezér még márciusban a Twitteren.

A bevételek alapján 2017-ben Kína volt a Tesla autók második legnagyobb piaca, az Egyesült Államok után. A vállalat tavaly közel megduplázta bevételeit az országban: 2 milliárd dollárt kaszált a kínai eladásokból, míg az amerikai eladások 6 milliárd dollárra rúgtak.

A Tesla jelenleg 83 ezer négyzetméteres szállítási központot működtet Pekingben, amelynek bérleti szerződése 2020 áprilisában jár le. Elon Musk a sikeres tavalyi év után jelezte, hogy termelési létesítmények felépítésén gondolkodik az országban.

Furcsa módon a német autógyártók a másodikak, amelyeknek fejfájást okozhat a kereskedelmi viszály. A Mercedes-Benz az alabamai üzeméből exportálja néhány autóját Kínába, a BMW pedig ugyanígy a dél-karolinai gyárából. De a nekik okozandó károk mértéke még mindig jóval kisebb, mint a Tesla esetében, mivel míg a Tesla Model S és X járművek 12-13 százaléka megy Kínába, a Mercedes és a BMW esetében ez az arány mindössze 2-4 százalék. Hozzátesszük, hogy mind a Daimler, mind a BMW szintén együttműködik kínai vállalatokkal.

Forrás: CNBC / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Rossz ötlet volt a SolarCity felvásárlása, jönnek a bezárások

A Tesla nemrégiben 9 %-os dolgozói létszámcsökkentés mellett döntött - azonban nem ez az egyetlen visszalépés a cég életében. Mint kiderült, legalább 13, napenergia rendszerek telepítésével foglalkozó egységet is bezárnak, összesen 9 államban. Így pedig a SolarCity felvásárlása, melyre 2 évvel ezelőtt 2,6 miliárd dollárt költöttek, már nem tűnik olyan jó üzletnek.

Read More »

Oettinger: több időt kell adni Merkelnek

Több időt kell adni Angela Merkel német kancellárnak a menekültügy körüli viták rendezéséhez, a bajor Keresztényszociális Uniónak meg kell hosszabbítania a testvérpárt Kereszténydemokrata Unió elnökének megszabott július 1-jei határidőt - sürgette egy hétfői német interjúban Günther Oettinger uniós költségvetési biztos.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás