A Volkswagen konszern tavaly eladásai és bevétele növelése mellett megduplázta nyereségét az előző évihez képest, sőt, a dízelbotrány előtti évinél, a 2014-esnél is nagyobb nyereséget ért el.
A konszern 2017-ben 11,4 milliárd euró részvényesekre jutó nyereséget ért el, több mint a dupláját az előző évinek, forgalma pedig 6,2 százalékkal 230,7 milliárd euróra emelkedett. A világszerte értékesített 10,74 millió, az előző évinél négy százalékkal több személygépkocsival és haszongépjárművel pedig megerősítette pozícióját a világ legnagyobb járműgyártójaként.
A konszern alapmárkája a VW esetében a működési eredmény a dízelbotrány költségei nélkül 3,3 milliárd euróra emelkedett az előző évi 1,9 milliárd euróról, a dízelbotrány költségei pedig 2,8 milliárd euróra csökkentek az előző évi 5,2 milliárd euróról, így már összességében is pozitív évet zárt a márka.
A konszern prémium márkája, az Audi működési eredménye a dízelbotrány egyszeri tételei nélkül 5,1 milliárd euróra emelkedett 4,8 milliárd euróról. A dízelbotránnyal kapcsolatban az Audinak 400 millió euró költsége keletkezett 2017-ben az előző évi 1,8 milliárddal szemben.
A Volkswagen konszern egyre inkább az elektromobilitásra és a digitalizációra összpontosítja fejlesztési erőfeszítéseit. A konszern jelenleg három üzemében gyárt elektromos járműveket, 2022-re pedig 16-ra növeli azon üzemek számát ahol elektromos autók is készülnek. Tervei szerint 2025-re már évi hárommillió elektromos autót gyártanak majd és nyolcvan elektromos modell lesz a kínálatban.
Az elektromobilitás fejlesztésére tett erőfeszítések mellett a Volkswagen nem hagy fel a belsőégésű motorok gyártásával sem, sőt, kulcsszerepet szán a dízelmotornak az emissziós előírások teljesítésében – közölte Matthias Müller, megjegyezve, hogy tekintettel a szigorodó környezetvédelmi előírásokra, „a dízelmotor nem a problémát, hanem a megoldást jelenti”.
„Csak az idén közel 20 milliárd eurót fordítunk a hagyományos modellek és hajtásláncok fejlesztésére, a következő öt évben pedig 90 milliárdot” – hangsúlyozta. Az elektromobilitás, a digitalizáció, az autonóm navigáció és mobilitási szolgáltatások fejlesztésére ugyanezen időszakban 34 milliárd eurót fordít a konszern.
Az idén a konszern értékesítési árbevételét öt százalékkal tervezi növelni és eladásai is magasabbak lesznek valamivel a tavalyinál.
A jó eredmény negyven százalékkal 10,14 millió euróra növelte a konszern vezérigazgatója Matthias Mueller keresetét. Összehasonlításképpen, a Daimler vezérigazgatója, Dieter Zetsche „csak” 8,6 millió eurót keresett tavaly, holott a Mercedes-Benz márka a prémium kategóriában már a második évben előzte meg az Audi és a BMW eladásait.
Forrás: MTI/dpa/Bloomberg