A repülő autók nemsokára valósággá válhatnak

Több évtizede már, hogy Sanghaj nyüzsgő horizontját összehasonlítják Ridley Scott disztópikus sci-fi neo-noirjának, a Szárnyas fejvadásznak Los Angeles-ével. Az egyetlen különbség a kettő között a repülő autók. Azonban nemsokára ez is megváltozhat.

Ezen a héten ugyanis a Volvo és a Lotus anyacége, a kínai Geely autógyártó felvásárolta a bostoni székhelyű Terrafugiát, amely 2019-ben tervezi piacra dobni az első repülő autóit. Ez a legjelentősebb kínai befektetés egy olyan iparágban, amely vonzza a világ legjelentősebb vállalkozóinak és befektetőinek tehetségét és tőkéjét. Továbbá az üzlet fontos előrelépést jelent egy olyan technológia számára, amely átformálhatja a 21. század városait.

Az emberek már legalább 1924 óta fantáziálnak repülő autókról, amikor is a Popular Science kiadta a „Repülő autók 20 éven belül” című cikkét. Azonban a könnyű anyagok, az elemek, valamint az autonóm járműszoftverek nemrégiben bekövetkezett rohamos fejlődésének köszönhetően ez az álom most sokkal közelebb került a megvalósításhoz.

A Terrafugia Transition nevű modelljének már három éve elkészült a működő prototípusa, így valószínűleg volt elég idő a finomhangolásra is, tehát a tőkebefektetésnek hála két év múlva feltehetően tényleg el tud indulni a sorozatgyártás.

A Transition sokkal inkább nevezhető négykerekű, miniatűr repülőgépnek, mint valódi repülő autónak. A levegőben mindenesetre egész ügyes: 650 kilométert tud repülni egyhuzamban nagyjából 160 km/h-s sebességgel. A modell behúzható szárnyakkal van felszerelve, kifutópályát igényel a felszálláshoz, és a gyártó már videót is közzétett a működő prototípusról:

A fejlesztés alatt álló járművek egy része hasonlóan fog működni, mint a magán helikopterek, míg a többi inkább következő generációs taxiként vagy buszként fog funkcionálni. Elméletileg az ilyen járművek képesek lennének csökkenteni a légszennyezést, valamint a városokban kialakult közlekedési dugókat, továbbá mérsékelnék a nyomást a túlterhelt tömegközlekedési rendszereken és gyerekjátékká varázsolnák az ingázást.

A beruházások pedig csak úgy ömlenek a fejlesztési területbe. Csak hogy néhány példát említsünk:

  • az olyan vállalatok, mint az Uber és az Airbus, prototípusokat fejlesztenek,
  • az Alphabet vezére, Larry Page olyan lelkes, hogy két repülő autókra specializálódott társaságot indított el,
  • a hónap elején az Uber bejelentette partnerségét a NASA-val, ugyanis 2020-ig légi taxikat akarnak indítani Los Angeles-ben,
  • a kormányok finanszírozzák a járművek kutatását, míg a szabályozók arra gondolnak, hogyan integrálhatják őket a meglévő közlekedési hálózatokba.

Kínában hosszú még az út

Eddig azonban Kína néhány okból kifolyólag hiányzott ebből a versenyből. Az egyik ilyen ok a sokáig tartó ellenállás az olyan kutatások költségeivel szemben, amelyeknek nincs egyértelmű nyereségük. Még 2012-ben is, a kínai kutatás-fejlesztési kiadások 84 százaléka valamilyen termékfejlesztéshez kapcsolódott, szemben a gazdagabb gazdaságokban mért 35-65 százalékkal. Az alapkutatás – a spekulatív fajta, amely teljesen új területeket eredményezhet – viszonylag fejletlen az országban. Ez kezd mostanában megváltozni.

A második akadály a szabályozás. A kínai légtér négyötödét ugyanis a katonaság ellenőrzi, ami komoly késéseket és torlódásokat okoz a világ egyik leggyorsabban növekvő légiközlekedési piacán. A repülő autók rajának „integrálása” egy ilyen zsúfolt légtérbe sok bosszúságot okozna mind a kereskedelmi légitársaságoknak, mind pedig a hadseregnek.

Végül pedig a jelenlegi kínai urbanizációs erőfeszítések a tömegközlekedést és az úgynevezett utolsó mérföldes közlekedést hangsúlyozzák, ezért nem valószínű, hogy a kormányzati tervezők vonzónak találnák a repülő autók tömeges bevezetését.

Mindeme kihívások ellenére Kínának nem szabad lemaradnia, és nem is teszi. Máris olyan technológiákba fektet be, mint például a mesterséges intelligencia és a robotika, miközben az innovációt az állami politika kifejezett céljává teszi. Ezért a repülő autók alapkutatásának finanszírozása az erőfeszítések logikus kiterjesztése lenne.

Korábban írtuk:

Forrás: Bloomberg

Felkapott hírek

Friss hírek