A Perzsa-öböl diplomáciai szakításának egyik vesztese a katari állami légitársaság lesz, lévén légiforgalmának jelentős részét éppen azokkal az országokkal bonyolította, melyekből kitiltották.
Négy arab ország, az Egyesült Arab Emirátusok, Szaúd Arábia, Bahrein és Egyiptom is lezárta légterét a katari repülőgépek előtt. A döntés azt követően született meg, hogy az említett országok megszakították a diplomáciai kapcsolataikat Katarral, mondván az terrorista csoportokat támogat és destabilizálja a térséget.
A döntés értelmében a katari légitársaság nem indíthat járatokat az érintett országokba, valamint a gépek át sem repülhetnek az országok légterein, vagyis el kell kerülniük azokat.
Az incidens 76 napi szinten induló repülőjáratot érint, melyek közül 52-t a Qatar Airways üzemeltet. A Frost & Sullivan légiforgalmi elemzői szerint ez a légitársaság bevételeinek mintegy 30 százalékára lenne hatással, mely magába foglalja a közvetlen forgalom elvesztését, az átirányítások üzemeltetési költségeit, a járművek üresjáratait, a prémium foglalások aránytalan csökkenését, valamint a szabadidős kereslet esetleges visszaesését.
A Katarból induló és onnan érkező összes járat több mint 10 százaléka az utazási tilalom alá helyező négy nemzet között zajlik, mondta Diogenis Papiomytis, a Frost & Sullivan elemzője. A betiltott járatok között van egy dubai transzferjárat is, amely minden nap 14 alkalommal ingázik.
A katari félszigettől nyugatra Szaúd Arábia, délre és keletre pedig az Emirátusok fekszik, így Doha repülőteréről a gépek jelenleg csak észak-északkeleti irányban hagyhatják el az ország légterét: Irán felé. Egyes járatok így csak komoly kerülővel tudnak majd közlekedni, de még nagyobb gond, hogy a kitiltás jelentős kapacitás-problémákat is okozhat a dohai induló és érkező forgalomban.
„A zárt légterek kikerülése nagyobb üzemanyagköltségeket és hosszabb repülési időt jelent” – mondta Mark Martin, a dubai székhelyű Martin Consulting vezetője. „Az Afrikában és az Indiai-óceánon lévő célállomások így nem lesznek sokáig fenntarthatóak a Qatar Airways hálózatának részeként” – tette hozzá.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a teljes térség magas légterének forgalmát Bahreinből irányítják: a katari légiforgalmi irányítók csak az alacsony légtérben dolgoznak. A Katart körülölelő Bahrain FIR légtérből a Dohába érkező és az onnan induló repülőgépek is csak egy-egy útvonalon, valamint be- és kilépési ponton keresztül közlekedhetnek.
A katari állami légitársaság hétfőn a Szaúd-Arábiába induló járatok azonnali felfüggesztésével válaszolt. A nap folyamán később pedig az Egyesült Arab Emírségekbe, Bahreinbe és Egyiptomba induló összes járatát törölte keddtől „további értesítésig”. Ezáltal az Etihad és az Emirates is megsínyli a korlátozásokat: az ő esetükben az értékesítés 15 százalékát befolyásolhatják az intézkedések.
„A hálózati hatás óriási, a pénzügyi hatás pedig a lezárások hosszától függ” – fogalmazott Papiomytis.
Máris fenekestül felfordult a légiközlekedés
Zavarok keletkeztek a légi közlekedésben az Arab-öböl térségében kedden, miután a nagy arab légitársaságok leállították a Katarból induló, illetve oda érkező járatokat, az utasok elégedetlenkedésével mit sem törődve.
Dubaj repülőterein legalább 27 járatot töröltek, miután hat arab légitársaság „új utasításig” felfüggesztette katari járatait.
Szaúd-Arábia légiközlekedési hatósága érvénytelenítette a Qatar Airways működési engedélyét, és úgy döntött, hogy 48 órán belül bezárja a katari légitársaság irodáit, ami azt jelenti, hogy a Qatar Airways szaúdi kirendeltségein dolgozó külföldiek elveszítik munkavállalási és tartózkodási engedélyüket is. Bahrein ugyancsak úgy döntött, hogy visszavonja a Qatar Airways repülési engedélyét.
Kapcsolódó cikkeink:
- Máris érezteti gazdasági hatását az Öböl-menti viszály
- Katar kész a diplomáciai válság párbeszédes rendezésére
- Katar villámgyors elszigetelésének háttere
Forrás: Bloomberg/The Australian/MTI/AFP/Reuters