Eddig csak bukott nagyobb gépein a Boeing

Amikor egy cég irányítását hosszú idő után veszi át egy új vezető, előfordulhat, hogy előkerül néhány csontváz a szekrényből – nem történt ez másképp az egyik legnagyobb repülőgépgyártó, a Boeing esetében sem.

Dennis Muilenburg tavaly nyáron vette át az irányítást Jim McNerney-től, aki korábban egy évtizedig volt a cég főnöke. Muilenburg e hét csütörtökön hozta nyilvánosságra, hogy 3 milliárd dollár leírására kényszerülnek a 787-es Dreamliner, a 747-es jumbo jet szériák és egy katonai tankolórepülő programjaival kapcsolatos nehézségek miatt.

Maga az összeg a Boeing éves eredményeihez viszonyítva egyáltalán nem kezelhetetlen, legrosszabb esetben bejelentenek egy veszteséges negyedévet  – amire egyébként 2009 óta nem volt példa. Ami inkább aggasztó lehet, az az, hogy sok évnyi fejlesztés után csak most néznek szembe a problémával, így gyakorlatilag bármikor jöhetnek újabb leírások.

Mi is a fő probléma? 

A leírás mintegy 40 százalékát a 787-es széria, a Boeing új fejlesztésű óriásgépe adja. Kétségtelen, hogy a gép műszakilag nagyon meggyőző, ugyanakkor a fejlesztési költségei az egekbe szöktek, így a gép egyáltalán nem olcsó.

787 Dreamliner

787 Dreamliner

Hét év alatt  kiderült, hogy a gépnek nem igazán van piaca, azaz minimális rá a kereslet és mivel a repülőgépgyártás alapvetően úgy működik, hogy az első példányokat borzalmasan drága legyártani, majd ahogy a sorozatgyártás beindul és gyűlnek a tapasztalatok, úgy lesznek a gyártási költségek egyre alacsonyabbak. A gond az, hogy az alacsony kereslet miatt a gyártás nem igazán érte el ezt a szakaszt, így viszont a fejlesztésbe fektetett pénz soha nem térül meg… Ezt persze a Boeing még nem mondta ki, de ha nem jön egy komolyabb felfutás a keresletben, akkor ez a forgatókönyv valósul meg.

  • Fejlesztési költségek
A 787-esbe fektetett összeg már meghaladta a 30 milliárd dollárt (!), amit azonban az amerikai GAAP szerinti lazább számvitel miatt egyelőre nem kellett a cégnek veszteségként elkönyvelnie.   

Hasonló problémával küzd a 747-es szállítógép is: gyenge a kereslet. Egy múlt heti légibemutatón a cég úgy nyilatkozott, hogy a kifejezetten szállításra épített gépek iránti kereslet visszaesése csak ideiglenes, ugyanakkor intő jel lehet, hogy a legfőbb konkurens Airbus a tipikus szállítógépekre vonatkozó keresleti előrejelzését jelentősen lecsökkentette és helyette egy olyan típus felfutását várja, amely utasszállító gép ugyan, de “gyomrában” nagy mennyiségű szállítmány elhelyezését teszi lehetővé.

Forrás: Bloomberg / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Pristina, 2018. április 26.
Hashim Thaci koszovói elnök (j) és Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke megbeszélést folytat Pristinában 2018. április 26-án. (MTI/EPA/Petrit Prenaj)

Koszovó elsődleges célja a teljes jogú EU-tagság elnyerése

Főként Koszovó európai integrációjáról, de a vízumliberalizációról és a Szerbiával fenntartott kapcsolat rendezéséről is tárgyalt csütörtökön Pristinában Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke és Hashim Thaci koszovói elnök, s utóbbi leszögezte: Pristina számára továbbra is a teljes jogú európai uniós tagság elnyerése a legfontosabb cél.

Read More »
Phenjan, 2018. április 10.
Kim Dzsong Un elsőszámú észak-koreai vezető, a Koreai Munkapárt első titkára, a Nemzetvédelmi Bizottság első elnöke (k) a párt központi bizottsága politikai bizottságának ülésén Phenjanban 2018. április 9-én. (MTI/EPA/KCNA)

Kim Dzsong Un egy nagy kérdőjel az USA számára

Az amerikai hírszerzési szakértők gőzerővel próbálják felvázolni Kim Dzsong Un személyiségét, hogy Donald Trump elnök tudja, tulajdonképpen kivel készül tárgyalóasztalhoz ülni. Az elemzők azonban óriási kihívással szembesülnek, ugyanis a titokzatos észak-koreai diktátorról nagyon kevesen tudnak bármi érdemlegeset.

Read More »