Elfogadta az Európai Bizottság a tagállamok által benyújtott légiközlekedési teljesítményterveket, amelyekben a tagországok felvázolták, hogy a maguk részéről hogyan tudnak hozzájárulni az európai légiközlekedési rendszer olcsóbbá és hatékonyabbá tételéhez. Bár Brüsszel megfogalmazott további ajánlásokat is egyes tagországoknak, de mindent összevetve úgy látja, a tervekkel teljesíthetők a késések csökkentésére, a jobb navigációs szolgáltatásokra, az olcsóbb járatokra és a kibocsátás mérséklésére vonatkozó kötelező célok.
Jóváhagyta az Európai Bizottság a 2012-2014 közötti időszakra vonatkozó tagállami légiközlekedési teljesítményterveket. A tagországok 2011 júniusában nyújtottak be Brüsszelnek terveket arra vonatkozólag, hogy a következő három évben hogyan próbálnak szerepet vállalni a hatékonyabb és olcsóbb légiirányítási rendszer megteremtésében.
Az idén felülvizsgált tervek alapján az Európai Bizottság úgy látja, többmilliárd eurót is megtakaríthatnak majd a légitársaságok és az utasok azzal, hogy egy jobban működő mechanizmus irányítja majd a jövőben az európai légiközlekedést.
Az Európai Bizottság előírásai szerint a tagországok azt vállalták, hogy javaslatokat tesznek a költséghatékonyság javítására, a biztonság fokozására, a kapacitás növelésére (hatékonysági intézkedésekkel), valamint a légiközlekedés környezetvédelmi hatásainak enyhítésére.
A tagállamok korábban elfogadták, hogy 2014-re uniós szinten 54 euróra kell csökkenteni a légiforgalmi egységdíjakat az idei átlagos 57-58 euróról; 30 másodpercre kell mérsékelni 2014-re a járatonkénti átlagos késés mértékét; emellett 2009-hez képest 0,75 százalékkal csökkenteni kell a repülések kiterjedésének mértékét, ami pratikusan rövidebb repülési útvonalat jelenthet ugyancsak 2014-re. Utóbbi célt szolgálja a funkcionális légtérblokkok átalakításának javaslata is, amelyről itt olvashat részletesebben.
A Bizottság várakozásai szerint 2012-2014 között egymilliárd eurót lehet majd megtakarítani pusztán a légiirányításból fakadó késések visszaszorításából; további 2,4 milliárd eurót spórolhatnak meg a légitársaságok is a légiirányítási szolgáltatások olcsóbbá válásával. A jelenlegi 800-ról 690 euróra csökkenhetnek két éven belül egy átlagos légijárat navigációs költségei. Az ezzel kapcsolatos távlati uniós cél a 400 euró.
Emellett az Európai Bizottság arra is törekszik, hogy a léginavigáció és a légiirányítás fejlesztésével a szektor „szénsemleges” módon növekedjen.
A tagországoknak az uniós célok érdekében konkrét célkitűzéseket kellett tenniük a következő három évre vonatkozó nemzeti teljesítménytervekben. Az elfogadott dokumentumokkal összefüggésben a testület megjegyezte, Spanyolország és Portugália jelentős vállalásokat tett, ezzel szemben Nagy-Britannia, Ausztria, Franciaország, Németország, Olaszország, Románia és Svédország a várakozások alatti intézkedéseket ígért. Utóbbiak kapcsán elsősorban a költséghatékonysági célokat tartja elégtelennek Brüsszel.
Ugyancsak elmarasztalta a Bizottság a francia, belga, holland, német, luxemburgi, spanyol, görög és lengyel kapacitásjavításra vonatkozó terveket.
A magyar teljesítménytervet ambíciózusnak tartja az Európai Bizottság. Szerinte, ha a magyar hatóságok teljesíteni tudják a 2014-re vállaltakat, akkor azokkal „messze túl is megy Magyarország a tőle elvártakon” – olvasható a bizottsági értékelésben.
Kitekintő / Bruxinfo.eu