Az Európai Bizottság a cigaretta-kereskedelmi szabályozás módosítására készül, amely az esetlegesen ártalmas elektromos cigarettákra, az ízesítésre, sőt még a marketing stratégiákra is kitérne. Csütörtökön indult el egy egész Európára kiterjedő leszokást segítő kampány „A leszokott dohányosok megállíthatatlanok” címmel.
törtökön indult az iCoachnak nevezett ingyenesen hozzáférhető, az EU minden hivatalos nyelvén elérhető digitális egészségügyi tanácsadó platform, mely a dohányzásról való leszokást hívatott elősegíteni. Első alanyai a dohányzó uniós tisztségviselők, akiknek jó példával kellene elöljárni az ügyben. Az iCoach különböző szakaszokat tartalmaz, a felhasználó és a cigarettázás viszonyának függvényében. A többi digitális egészségügyi alkalmazástól eltérően az iCoach a leszokni nem akarókkal és a magas visszaesési kockázatúakkal is foglalkozik.
A platform központi szerepet játszik a John Dalli egészségügyi biztos által indított „A leszokott dohányosok megállíthatatlanok” kampányban, melynek fő célcsoportja az Unión belüli 25 és 34 év közötti közel 28 millió dohányos. Dalli a bevezetés kapcsán az EurActivnak elmondta, a következő évben a kampány előrehaladtával a szabályozással kapcsolatos új javaslatokra is számítani lehet. A biztos elmondása szerint nem elképzelhetetlen, hogy a jelenlegi szabályozást kiterjesztik olyan nem dohány alapú termékekre, amelyek szintén veszélyesek lehetnek — mint például az elektromos cigaretta — illetve az aromát megédesítő hozzáadott ízesítők, a hirdetés, csomagolás, helyszíni reklám területére.
A hároméves kampány 16 millió eurós (több mint 4 milliárd forint) büdzsével rendelkezik. A kampány első éve a koncepció kidolgozásával és elterjesztésével fog telni. A későbbi évek során a leszokás előnyeire koncentrálnak, köztük a dohányzás abbahagyásának fizikai, személyes, sőt pénzügyi előnyeire. Különös figyelmet fognak fordítani bizonyos csoportok, különösen a nők és a rosszabb társadalmi-gazdasági helyzetben levő rétegek megszólítására. Ezzel biztosítják, hogy „A leszokott dohányosok megállíthatatlanok” kampány üzenete az egyes országok és demográfiai csoportok igényeihez igazodjon és az EU minden részébe eljusson.
Dalli, szintén leszokott dohányos, a kampány elindításakor így nyilatkozott: „A fiatalok azért kezdenek el dohányozni, mert elhitetik velük, hogy ez menő dolog; azért folytatják a dohányzást, mert a dohányzás függőséget okoz; az EU-ban pedig évente több mint 650 000-en halnak meg a dohányzás miatt, mert a dohány erősen mérgező. A közhatóságoknak segíteniük kell a polgárokat abban, hogy megszakítsák a függőség, elkerülhető betegségek és halál ördögi körét. „A leszokott dohányosok megállíthatatlanok” kampány pont erről szól. Bízom benne, hogy a kampány segít meggyőzni a dohányosokat arról, hogy sokat nyerhetnek a leszokással.”
Amellett, hogy az iCoach gyakorlati segítséget nyújt a leszokásban, a közösségi és hagyományos média széles eszköztárát használják majd, hogy az üzenet minél több emberhez eljusson. Dalli biztos és a Bizottság egészségügyi főigazgatóságát vezető Paola Testori Coggi is elmondták, hogy számítanak az intézményekben dolgozókra a programban történő részvételben. Testori Coggi elmondása szerint meg fogja kérni dohányzó munkatársait, hogy regisztráljanak az iCoach-on és reméli, hogy a példát a többi főigazgatóság is követni fogja.