Nem tudni, ki a repülőtér tulajdonosa

Dmitrij Medvegyev elnök intézkedésére a Legfelsőbb Bíróság néhány hete vizsgálatot indított, hogy kiderítse, ki is üzemelteti az orosz főváros legforgalmasabb repülőterét, Domogyedovót. Eddig az derült ki, hogy teljes egészében külföldi off-shore cégek igazgatják, de még mindig nem tudni, személy szerint kik is állnak a cég vezetésében. Törvénytervezet is készülőben van, amely várhatóan kiküszöböli a hasonló helyzeteket.

Az Oroszországi Föderáció Legfelsőbb Bíróságának vizsgálatából kiderült, hogy Domogyedovó reptere több külföldi off-shore cég tulajdonában van, számolt be néhány napja az illetékes hatóság. Moszkva legnagyobb utasforgalmát lebonyolító repterére a kormány és a hatóságok mintha rávetették volna „vigyázó szemeiket”. Oka ennek a még 2010 decemberi jégeső miatti kétnapos kényszerleállás és a  2011 januári 37 halálos áldozatot követelő merénylet, ami a  repülésbiztonság vélelmezett szintjét erősen megkérdőjelezte. A fővárosi repterek konszolidációs tervezetéből való kimaradás is könnyen hátrányba hozhatja a Seremetyevói vagy a Vnukovói reptérrel szemben.

A globális versenyképesség növelésének és a repterek közötti versengés kiküszöbölésének jelszavával kötelezte el magát a kormány a másik két reptér mellett, Domogyedovót pedig az átláthatatlan tulajdonosi viszonyok és a viszonylag magas infrastrukturális fejlettsége miatt egész egyszerűen kihagyták. Még az annyira vágyott új kifutópálya sem ott, hanem Seremetyevón épül majd meg. 

A Legfelsőbb Bíróság hivatalosan is elkezdte a vizsgálatot. Ugyanis igencsak megnehezíti a felelős szervek munkáját az, hogy nem tudják kivel is kell betartatniuk a törvényt, hiszen nem tudják ki hozza a döntéseket, ki a vezetése a reptérnek. A repülőtér nemzetközi mivolta pedig szorosan összefügg a repülésbiztonsággal, amely a már említett robbantás után rengeteg kérdőjelet vetett fel, hiszen sokáig nem volt világos, ki is felel a reptér területén az utasok (és  várakozók) életéért. 

A Dmitrij Medvegyev elnök februári kivizsgálási parancsára kezdenek megszületni a válaszok: Domogyedovó néhány állami tulajdonú objektumot mindenféle szerződés és kifizetés (vagy pontos és kielégítő dokumentáció) nélkül kapott meg, ezzel szoros összefüggésben a hatalommal való többszörös visszaélés tényét is megállapították. Éppen ezért a Legfelsőbb Bíróság büntetőjogi felelősségre vonást kezdeményezett, valamint egy törvénytervezet kidolgozására is javaslatot tett. A törvénytervezet megtiltaná, hogy  külföldiek irányítsanak stratégiailag fontos közlekedési vállalatokat, valamint a repterek tanúsítványának kiállítását a tulajdonosok személyének felfedéséhez kötnék.

A repülőtér sajtóosztálya azonban cáfolta a Legfelsőbb Bíróság kijelentését, miszerint „a helyzet tarthatatlan” és azt is, hogy nem világos a tulajdonosok személye, hiszen szerintük a nagy holding cégek számára ismert a vezetőség, számolt be az Interfax orosz hírügynökség.

A válaszban az is szerepel, hogy véleményük szerint a jelenlegi tulajdonosi forma „teljes mértékben megfelel az orosz jogszabályoknak” és hogy például a frankfurti repülőtér is hasonló alapon működik. Mindennek ellenére teljes mértékben együtt kívánnak működni az ellenőrzést végző adóhatósággal, mely számára minden szükséges anyagot át fognak adni, tette közzé a Ria Novosztyi orosz hírügynökség. „Domogyedovó” szóvivője hozzátette, hogy ez véleményük szerint csak egy átlagos procedúra.

Kiss Annamária

Friss hírek