Brexit: patthelyzet az ír-északír határ kérdésében

A londoni alsóház illetékes szakbizottsága szerint nehéz elképzelni, hogyan kerülhető el a fizikai határellenőrzés visszaállítása az Ír Köztársaság és Észak-Írország között az Egyesült Királyság EU-tagságának megszűnése után. Simon Coveney ír külügyminiszter a BBC rádiónak ugyanakkor pénteken azt mondta: Dublin a két hét múlva esedékes EU-csúcsig írásban szeretne megoldási javaslatokat látni London részéről a határ újbóli megjelenésének elkerülésére.

A brit parlament alsóházának összpárti Brexit-bizottsága pénteken ismertetett tanulmányában kiemeli, hogy Írország és Észak-Írország határán több mint kétszáz átkelőhelyen zajlik a forgalom vámellenőrzés nélkül.

A jelentés felidézi, hogy Theresa May brit miniszterelnök a Brexit utáni kormányzati terveket ismertető, néhány hete tartott firenzei beszédében leszögezte: az Európai Unió és az Egyesült Királyság határozottan kinyilvánított álláspontja az, hogy nem fogják elfogadni semmiféle fizikai határellenőrzési infrastruktúra visszaállítását Írország és Észak-Írország határán. Mivel azonban a brit kormány az EU mellett az unió egységes belső piacáról és vámuniójából is ki akar lépni, „egyelőre nem egyértelmű”, hogyan lehet ezt majd elkerülni, mivel Írország és Észak-Írország határa lesz az Európai Unió vámhatára – áll az alsóházi bizottság pénteki jelentésében.

A tanulmány idézi Michael Lux vám- és kereskedelemjogi szakértőt, az Európai Bizottság vámeljárásokkal foglalkozó osztályának volt igazgatóját, aki egy korábbi bizottsági meghallgatáson azt mondta: ha az Egyesült Királyság nem akarja, hogy bármelyik országrésze az EU vámuniójában maradjon, akkor különböző megállapodási lehetőségek merülnek fel az EU és London között, de e megállapodási lehetőségek mindegyike – legyen szó akár szabadkereskedelmi egyezményről – jogilag megkövetelné a vámellenőrzést Írország és Észak-Írország határán.

Dublin javaslatokat vár Londontól

Simon Coveney ír külügyminiszter, miniszterelnök-helyettes a BBC rádiónak adott pénteki nyilatkozatában ugyanerről a kérdésről szólva kijelentette: az ír kormány azt szeretné, ha a december 14-én kezdődő EU-csúcsig elfogadott szöveges javaslat születne „azokról a paraméterekről”, amelyeken belül megoldást lehet találni a határ újbóli megjelenésének elkerülésére.

Coveney egyértelmű utalást tett arra, hogy Írország ennek hiányában nem fog hozzájárulni a Brexit-tárgyalások következő szakaszának elkezdéséhez, mondván: ez „ugrás lenne a sötétbe”, és ezt Dublintól nem lehet elvárni.

Az Európai Unió december közepi csúcsértekezletén kellene dönteni arról, hogy a brit EU-tagság megszűnésének folyamatáról szóló tárgyalássorozat átléphet-e a kilépés feltételrendszeréről szóló jelenlegi első szakaszból a második szakaszba, amelynek fő napirendi pontja az Egyesült Királyság és az EU kapcsolatrendszerének kialakítása lesz a Brexit utáni időszakra.

Dublinnak e döntésben komoly szava van, mivel a továbblépés egyik feltétele az, hogy az EU-csúcsig érdemi haladás történjen Észak-Írország és az Ír Köztársaság csaknem 500 kilométeres szárazföldi határának ellenőrzése ügyében. E határon jelenleg semmiféle vám- és útlevélellenőrzés nincs.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »