A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.
Hogyan működik a tömítés?
Mivel állandó terhelésnek, igénybevételnek van kitéve az o-gyűrű, ezért kiemelten figyelni kell az állapotára, ha szükséges, akkor újat kell felszerelni. A beszerzést egyszerűen megoldhatjuk a Hidraulika Szaküzlet ipari tömítések menüpontjában, ahol eltérő méretben, kialakításban érhetőek el. Az o-gyűrű egy kör keresztmetszetű, elasztikus anyagból készítő tömítőgyűrű, amit a tömítés biztosítására szokás használni a mechanikus alkatrészek között.
Több alapanyagból is készülhet, mint amilyen a szilikon, fluorkarbon (Viton, FKM), poliuretán vagy nitril-butadién (NBR). Azért is használják előszeretettel tömítésként a komolyabb berendezésekben, mert kiválóan ellenáll a vegyszereknek, a magas nyomásnak és a magas hőmérsékletnek. Még szélsőséges ipari környezetben is rendszeresen találkozhatunk o-gyűrűkkel. A hidraulika rendszerekben általában két fő funkciót látnak el ezek a tömítések.

Kép forrása: https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/
Az elsődleges természetesen a tömítés, azaz megakadályozzák, hogy a folyadékok szivárogjanak a gép, berendezés alkatrészei között. A folyadékáramlás és a nyomás szabályozása fogja biztosítani az egész rendszer működési hatékonyságát is. A másik funkciója az o-gyűrűnek, hogy mechanikai stabilitást ad. Csillapító szerepet tölt be, csökkenti a rezgéseket és a mechanikus terhelések által okozott kopást is.
Felhasználás szerint két csoportba rendszerezzük őket a hidraulikus rendszerekben. Az első a dinamikus tömítések: mozgatás közben biztosítják a tömítést például a tengelyeknél vagy a dugattyúknál. A statikus tömítések pedig mozgás nélküli környezetben használhatóak.
Több területen is találkozhatunk o-gyűrűkkel
A gyártásiparban a hidraulikus prések, CNC gépek és robotok rendszereihez alkalmazzák tömítésként. Az autóiparban fék- és kormányművekben, sebességváltók hidraulikus alkatrészeiben található meg. A mezőgazdaságban traktorok, kombájnok és más munkagépek szerves részeit képezik az o-gyűrűk. Az építőiparban földmunkagépek, daruk és betonpumpák hidraulikus rendszereihez használják. Az egyik legnépszerűbb típusnak a Viton o-gyűrű számít.
Fontos a megfelelő karbantartás
Az o-gyűrű a legfontosabb tömítések közé tartozik, ezért mindig fokozottan kell figyelni az állapotára. Rendszeresen ellenőrizni kell a folyamatos terhelés miatt, ilyenkor repedések, deformációk, kopás jeleit kell keresni.
A megelőzés érdekében megfelelő kenőanyaggal csökkenthető az elhasználódás sebessége. A hőmérsékletet és a nyomást is rendszeresen ellenőrizzük. Az extrém körülmények, az elhanyagolt működés nagymértékben lerövidíti az élettartamot és extra kiadásokat eredményezhet.
Fizetett tartalom (x)