Az állam fogyasztóbarát újításokkal folytatja a közlekedés vasútra terelését

Az állami közösségi közlekedés színvonalának javítására 2025-re Lázár János építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalást tett.

A miniszter szerdai Közlekedésinfo tájékoztatóján elmondta,

  • június elsejétől 20 percnél nagyobb késésnél visszatérítik a jegyár felét
  • havi bérleteknél ötnél több késés esetén a következő bérletvásárláshoz 10 százalék kedvezményt adnak
  • 2026. január 1-jére a MÁV és a Volán pályaudvarain felújítják az összes mosdót
  • az InterCity járatokon április elsejétől takarítószemélyzet lesz
  • idén, illetve jövőre 500-500 új autóbuszt vásárolnak
  • erősítik a mozdonyflottát,
  • vasúti kocsikat újítanak fel, illetve újakat vásárolnak,
  • bevezetik az úgynevezett Mávbusz szolgáltatást, azaz szükség esetén busszal viszik el az utasokat
  • a nyári időszakban klímagaranciát vállalnak,
  • áprilisban új MÁV applikációt vezetnek be,
  • továbbá a GYSEV bővülő kapacitását beforgatják a magyar vasúti közlekedésbe.

A miniszter a részletekről szólva kifejtette, hogy az ingyenes késési biztosítás minden utast megillet. A telefonos alkalmazásban vett jegynél automatikusan visszautalják a jegy árának felét a vásárlásnál használt bankszámlára. Interneten, automatában vagy jegypénztárnál vett jegynél az úticélhoz legközelebb lévő jegypénztárban lehet majd érvényesíteni a késési biztosítást.

A havi bérletesek a következő bérletük árából kérésre 10 százalék kedvezményt kapnak, ha az adott hónapban legalább 5 alkalommal 20 percnél többet késett a vonatuk. További részletekről a vasúttársaság ad majd tájékoztatást – tette hozzá a miniszter.

A tárcavezető elmondta, hogy a MÁV összes pályaudvarán, vasút- és a buszállomásokon 2026. január elsejére felújítanak mintegy 1100 mosdót. Ezt követően a nagyforgalmú állomásokon a mosdók várhatóan fizetősek lesznek, viszont a MÁV-csoport utasai applikációval, vagy érvényes jeggyel, bérlettel ingyenesen használhatják majd azokat – közölte.

Lázár János kiemelte: április elsejétől az InterCity vonatokon az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesít szolgálatot, így menet közben is lesz takarítás ezeken a vonatokon.

A vállalatcsoport összességében 1000 új, korszerű autóbuszt vásárol, ebből 500 még az idén, 500 pedig jövőre érkezik be. Ezzel a mintegy 6000 darabos autóbusz járműflotta átlagéletkora 7-8 évre csökken – mondta. Hangsúlyozta, hogy a Volán Európa egyik legnagyobb, nemzeti kézben lévő buszos szolgáltatója marad a következő években is.

A mozdonyflotta erősítésével 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, az IC járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni. Az idén 15 nagyteljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal bővül a vasúti járműpark, és 2026 első fél évében további 15 korszerű villanymozdony érkezik – mondta Lázár János.

Kép forrása: Pixabay.com

A miniszter tájékoztatása szerint 2025 végéig felújítással újra forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, többségében IC minőségűeket, és további 285 új vasúti kocsi beszerzésére indult eljárás 330 milliárd forint értékben.

Lázár János kifejtette: azzal, hogy a magyar állam a GYSEV-ben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait. A tervek szerint a GYSEV mostani, magyarországi szolgáltatási területét növelik, további 400 kilométer pályán az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegye, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GYSEV látja el, a felszabaduló MÁV-os járműveket pedig átirányítják az ország keleti részébe.

Bevezetik a nyári erősítő buszjáratok rendszerét, a Mávbusz szolgáltatásban mintegy 200 darabra emelik azoknak az autóbuszoknak a számát, amelyek erősítő járatként kísérik, baj esetén pedig helyettesítik a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat. A klimatizált, modern és kényelmes autóbuszok a pályaudvaroknál fogják várni azokat az utasokat, akik nem férnek fel vonatokra – mondta a miniszter.

Lázár János bejelentette, hogy klímagaranciát ad a 2025-ös nyári szezonra. A jegyvásárlás során egyértelműen feltüntetik és garantálják, hogy az adott jármű rendelkezik-e klímával. Amennyiben ilyen vonatot nem talál az utas az adott viszonylaton, akkor garantálják neki a klímás buszjáratot.

Az idén áprilisban MÁV plusz néven új applikáció indul, egyebek közt fontos funkciója lesz a késési biztosítás, amelynek bekapcsolásával érvényesíthető lesz majd a 20 percet meghaladó késések után járó kártérítési igény – sorolta Lázár János.

A sajtótájékoztatón elhangzott, az ország- és vármegyebérletek értékesítése 2024-ben rekordot döntött, 2023-ban 6,6 millió, 2024-ben 9,7 millió darab bérlet fogyott. A bevételek az olcsó utazási lehetőség bevezetésével sem csökkentek, 2024-ben is 114 milliárd forintot tettek ki.

A magyar energiahivatal előzetes adatai szerint a megtett utaskilométerek arányában az új és kedvezményes bérletek bevezetése óta 18 százalékos eltolódás figyelhető meg az autóról a vasút, a környezetkímélő autóbusz és a HÉV felé. Ez azt jelenti, hogy a közlekedésben a károsanyag-kibocsátás terén elért megtakarítás kétharmada a MÁV-csoportnak köszönhető.

Újságírói kérdésre válaszolva Lázár János megerősítette, hogy a fővárosi négy pályaudvar felújítására magántőke bevonásával projektcégeket hoznak létre, amelyekben a MÁV 25 százalékos részesedéssel rendelkezik majd, a területek állami tulajdonban maradnak.

Lázár János újságírói kérdésre válaszolva közölte, hogy 880 milliárd forint összegben indulhat vasúti pályafelújítás az idén EIB-hitelből és hazai költségvetési forrásból, de ez még kiegészülhet 300-400 milliárd forint uniós forrással.

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

Ennyire domináns a német autóexport

Az Eurostat nemrég tette közzé az egyes európai országok 2024-es autópiaci export és import adatait, mely alapján az EU több mint 165 milliárd euró értékben exportált autókat az unión kívülre, az import értéke viszont mindössze 75,9 milliárd eurót tett ki. 

Read More »

Kanada viszontvámot vezet be az amerikai járművekre

Kanada 25 százalékos vámot vezet be az Egyesült Államokból importált járművekre, válaszul a Donald Trump amerikai elnök által bejelentett vámokra. A kanadai vám azokra az autókra vonatkozik, amelyek kívül esnek a 2019-ben megkötött Egyesült Államok-Mexikó-Kanada kereskedelmi szerződés hatályán. 

Read More »

A szénben és az olajban hisz Donald Trump

Az amerikai szénbányászatra és szénalapú erőművekre vonatkozó korlátozások megszüntetéséről és az energiatermelésben való szerepük fokozásáról írt alá elnöki rendeleteket Donald Trump, melyek megszüntetnek minden korábbi szövetségi korlátozást, amely környezeti és klímavédelmi okokból a széniparra terhelődött.

Read More »