Szűkíti az NGO-k lehetőségeit az olasz kormány új intézkedése

Azonnali segítségnyújtást szorgalmaz, és tiltja a migránsok áthelyezését az egyik civilhajóról a másikra a római belügyi tárca új szabályzata, amelyet Matteo Piantedosi belügyminiszter a szerda esti kormányülésen mutatott be.

Az év utolsó kormányülésen elfogadták a migrációra, valamint a nem kormányzati szervezetek (NGO) földközi-tengeri tevékenységére vonatkozó intézkedéscsomagot. A törvényrendelet az olasz közlönyben való megjelenésével lép hatályba a következő napokban. A jogszabályok részleteit majd a parlament dolgozza ki.

Az intézkedéscsomag tartalmát Luca Ciriani, a parlamenttel való kapcsolatokért felelős miniszter jelezte előre a RAI1 köztelevíziónak nyilatkozva. Elmondta, hogy az illegális bevándorlás feltartóztatását célzó rendelet mindenekelőtt a migránsokat szállító nem kormányzati szervezetek (NGO) hajóinak tevékenységét kívánja szabályozni „korlátozásokkal és szankciókkal”.

„Olaszország nem lehet az egyedüli célállomása az Észak-Afrikából induló migrációnak. Az NGO-k nem tevékenykedhetnek szabályok nélkül (..) a belügyminiszter világos szabályokat akar lefektetni, melyek megsértése esetén szankciók lépnek életbe. Úgy gondolom, egy komoly országnak ezt kell tennie” – mondta Luca Ciriani.

Matteo Piantedosi korábban jelezte, hogy még az év vége előtt új magatartási kódexet akar bevezetni a Földközi-tengeren aktív civilhajók számára. A jelenlegi gyakorlat szerint a Líbia és Olaszország közötti tengeren tucatnyi, kettő kivételével külföldi NGO által fenntartott hajó tartózkodik, melyek a fedélzetre emelt embereket majdnem kizárólag a dél-olaszországi partokra szállítják.

A belügyminisztérium tervezete szerint az olasz kikötőkben csak azok a hajók köthetnek ki, melyek az első csoport fedélzetre vétele után azonnal biztonságos kikötő megjelölését kérik az olasz hatóságoktól, és el is indulnak a megjelölt helyszínre.

A rendelkezés elfogadhatatlannak tartja, hogy a mentést hirdető civilhajók napokig várakozzanak annak érdekében, hogy minél több embert össze tudjanak gyűjteni. Az olasz hatóságok számára kizáró tényezőnek számít az is, ha a csoportokat az egyik civilhajóról a másikra helyezik át. Mindez ugyanis nem mentési műveletre, hanem szervezett migrációra utal a belügyminisztérium olvasata szerint.

Az új biztonsági intézkedések között szerepel az előírásokat megsértő hajók lefoglalása és megbírságolása akár ötven ezer euróig terjedő összeggel.

Róma azt is el szeretné érni, hogy a külföldi felségjelzésű hajókon kezdődjék meg a nemzetközi menedékkérelmet igénylők azonosítása az esetleges áthelyezések felgyorsítása érdekében. Matteo Piantedosi soha nem titkolta nézetét, miszerint a civilhajókkal érkezőket a hajót működtető szervezet országának kell befogadni.

Csütörtök reggel várják Ravenna kikötőjébe az Ocean Viking nevű hajó érkezését 113 emberrel a fedélzetén. Az SOS Mediterranée francia szervezet hajója 2015 óta szállítja az embereket az olasz partokra: idén novemberben történt meg először, hogy a hajó a franciaországi Toulon kikötőjébe ment, majd újabb mentőútra indult, és most ismét Olaszországba tért vissza.

Forrás: sosmediterranee.org

A belügyi tárca adatai szerint az év eleje óta szerda estig több mint 102 ezren érkeztek az olasz partokra. Tavaly ugyanekkor az érkező menekültek száma 66 ezer felett volt.

  • Kapcsolódó cikkünk:

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »