A Porsche család most elégtételt vehet a 2009-es bukása után

A Volkswagen-csoport igazgatótanácsa és felügyelő bizottsága ma elfogadta a Porsche márka önálló tőzsdei bevezetésére vonatkozó javaslatot. A történet azonban évtizedekre nyúlik vissza, és a cégeket irányító család tagjai nem játszottak mindig tisztán.

A Porsche és a VW kapcsolata, a Porsche család öröksége Wolfgang Porsche nagyapjához, Ferdinand Porschéhez nyúlik vissza, aki megalkotta azt az autót, amelyből később a Volkswagen Bogár lett. Ferdinand Porsche fia, Ferry Porsche pedig a sportautó üzletágat alapította meg, így az ő nevéhez fűződik az első Porsche nevet viselő jármű, a 356 Roadster, melyet 1948-ban jegyeztek be.

Forrás: Pixabay.com

A Volkswagen-csoportot, mint globális autópiaci szereplőt viszont a család harmadik tagja, Ferdinand Piech álmodta meg, aki Wolfgang Porsche unokatestvére volt (2019-ben hunyt el). A családtagok között nem volt felhőtlen a viszony, az ellentétek feloldása érdekében 1972-ben megegyeztek például arról, hogy családtagok nem vesznek részt a Porsche vállalat irányításában.

2005-ben azonban a Porsche megelégelte a helyzetet, és titokban megkezdték a VW részvényeinek felvásárlását azzal a céllal, hogy teljesen átvegyék a vállalat irányítását. Ekkor a Volkswagen piaci értéke a Porsche 15-szöröse volt, így eleve bátor volt a célkitűzés, ráadásul a pénzügyi válság világszerte megrengette a piacokat, így a Porsche Holding 2009-ben kénytelen volt visszavonulót fújni.

Az elhúzódó küzdelem 2009 júliusában egy vállalati értekezleten csúcsosodott ki, ahol a Porsche vezetősége és a családi tulajdonosok elismerték a vereséget, így végül a VW kebelezte be a pénzügyileg legyengült Porschét. Wolfgang Porsche ekkor könnyes szemű beszédében megfogadta, hogy „a Porsche-legenda él, és soha nem fog eltűnni”.

Ezután egy bonyolult ügylet keretében a Porsche integrálódott a VW kiterjedt márkaportfoliójába az Audi, a Lamborghini és a Bentley mellett, a Porsche család pedig az anyavállalat kiemelt tulajdonosává vált.

Ennek a családi történetnek a folytatása zajlik ma, a következő hetekben ugyanis a Porsche ismét önálló vállalattá válhat a közelgő tőzsdei kibocsátással, melynek keretében a Porschét akár 85 milliárd euróra értékelhetik – ez nagyságrendileg megegyezik az anyavállalat értékével.

A Volkswagen számára az ügyletből a tervek szerint mintegy 10,6 milliárd euró folyik majd be, amit a cég az elektromos modellek és technológiák fejlesztésére kíván fordítani.

  • Kapcsolódó cikkünk:

A 2009-ben vesztes félként „távozó” Porsche család pedig a fontosabb stratégiai döntések blokkolására képes kisebbségi tulajdonnal fog rendelkezni, azaz vétójoga lesz így most némi elégtételt vehetnek a több mint egy évtizede történt fiaskó után. Ez azért fontos a Porsche család számára, mert a VW általi „bekebelezés” óta a márka néha kénytelen volt olyan lépésekbe belemenni, amelyek az érdekeivel ellentétesek voltak: ilyen volt például az a terv, hogy a hannoveri üzemben az Audival közösen építsenek elektromos járműveket.

A két vállalat persze továbbra is szorosan kapcsolódik majd egymáshoz, a valódi függetlenség nincs a láthatáron, de a tulajdonos családok közötti viszályok enyhülhetnek és a Ferrari példájából kiindulva a sportautó részleg leválasztása akár jól is elsülhet: a Ferrari részvényei 265%-ot emelkedtek azóta, hogy bevezetésre kerültek a New York-i értéktőzsdén.

Forrás: Automotive News Europe

Hozzászólások ()

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »