A német export alapján is jól halad az elektromos átállás

A beszállítói fennakadások és a félvezető alkatrészek hiánya miatt jelentős mértékben, tíz évvel korábbi szintjére esett vissza a harmadik negyedévben Németország autóexportja, az elektromos és hibrid modellek részaránya viszont 36%-ra nőtt.

A német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis hétfői jelentése alapján a harmadik negyedévben, július-szeptemberben 23,1 milliárd euró volt a német autóexport, ami 17,2 százalékkal kevesebb a tavalyi értéknél. Az autóimport még ennél is nagyobb mértékben, 29,8 százalékkal csökkent 11,2 milliárd euróra.

A német autóexport és autóimport ezzel a járványvédelmi korlátozásokkal erősen megterhelt 2020-as második negyedévi óta a legalacsonyabb szintre esett vissza. Akkor 15,5 milliárd euró értékben exportált, és 9,4 milliárd euró értékben importált személygépkocsikat Németország.

Az idei harmadik negyedévinél kisebb exportig  – kivéve a 2020 II. negyedévi adatot – egészen 2010 első negyedévéig kell visszamenni időben, amikor 22,7 milliárd euró volt a személyautó-kivitel értéke. Az import esetében pedig 2016 harmadik negyedévéig kell visszanyúlni, az akkori 11,1 milliárd eurós exportig.

Az idei harmadik negyedévi export és import esetében is a csökkenés a belsőégésű motoros személygépkocsikat érintette. A teljesen elektromos, valamint a hálózatról nem tölthető hibrid járműveknél jelentős mértékű volt a növekedés mind az export, mind az import esetében.

A július-szeptemberi negyedévben 69,8 ezer teljesen elektromos autót exportált a német ipar 2,9 milliárd euró értékben, ami 26,9 százalékos bevételnövekedést eredményezett. Az importált 59,7 ezer elektromos személygépkocsi 1,7 milliárd eurós értékben pedig 58,4 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.

Hibrid autókból 71,2 ezret exportált Németország 3,3 milliárd euró értékben, 126,8 százalékkal magasabb összegben a 2020 harmadik negyedévinél. A hibrid import 29,5 ezer darab volt 0,7 milliárd euró értékben, 22,4 százalékos növekedéssel.

A harmadik negyedévben 254 ezer belsőégésű motoros autót exportált Németország 8,5 milliárd euró értékben, 44,8 százalékkal az éves bázis alatt, az import pedig 213,9 ezer volt, 49,8 százalékkal alacsonyabb, 4,3 milliárd euró értékben.

A német személygépkocsi-export és -import oroszlánrészét továbbra is a belsőégésű motoros járművek tették ki, részarányuk azonban már csökken. Az exportadatok alapján 2021 harmadik negyedében az elektromos járművek részaránya kicsivel 18% alatt, a hibrideké valamivel 18% felett alakult, a hagyományos meghajtású autók aránya pedig 64,3%-os volt. 

A legtöbb autót az Egyesült Államokba exportálta a harmadik negyedévben Németország 3,2 milliárd euró, az egy évvel korábbinál 12,9 százalékkal alacsonyabb összegben. A kínai export 27,2 százalékkal esett vissza 2,9 milliárd euróra. Az Egyesült Királyságba pedig 2,0 milliárd euró volt az autókivitel, 33,7 százalékkal alacsonyabb az éves bázisnál.

Az importoldalon is az Egyesült Államok a legnagyobb kereskedelmi partnere Németországnak a személyautók területén. A harmadik negyedévben 1,6 milliárd eurót tett ki az autóimport 12,6 százalékos csökkenéssel. A második legnagyobb import partner Spanyolország 1,2 milliárd euróval, nagy, 45,8 százalékos csökkenéssel. Csehországból 0,9 milliárd euró értékben importált a harmadik negyedévben személygépkocsit Németország, 34,9 százalékkal kisebb összegben az előző évinél. A rend kedvéért persze érdemes hozzátenni, hogy Csehországban a Skoda, Spanyolországban pedig a Seat van jelen – és mindkét márka a német Volkswagen-csoporthoz tartozik.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI / Kitekintő

Hozzászólások ()

Friss hírek