A cseh autóipar is megszenvedi a chiphiányt

Több mint 250 ezerrel kevesebb személyautót gyártanak az idén a chipek hiánya miatt Csehországban; ez a cseh autóipar számára mintegy 200 milliárd koronás (2800 milliárd forintos) veszteséget jelent – közölte a cseh autóipari szövetség vasárnap.

A közleményből kiderül, hogy az év első kilenc hónapja alatt a csehországi autógyárak 831 653 személygépkocsit gyártottak, 2,9 százalékkal többet, mint 2020-ban, amikor a koronavírus-járvány miatt egy hónapig álltak a gyárak. 2019-hez viszonyítva azonban a termelés visszaesése 22 százalékos.

„A félvezetők világméretű hiánya túltesz a 2020-ban a pandémia által okozott negatív leállások következményein is. Míg a nyáron abban bíztunk, hogy az év végére rendbe jön a piac, az őszi hónapok azt jelzik, hogy ez nem következik be. A chipek hiánya miatt Csehországban több mint 250 ezer személygépkocsit nem tudunk legyártani. Ez az autógyáraknak mintegy 120 milliárd koronás, a beszállítóknak pedig mintegy 80 milliárd koronás veszteséget jelent” – mutatott rá Zdenek Petzl, a szövetség ügyvezető igazgatója.

A cseh autóipari szövetség ezért az érdekegyeztető tanács hétfői ülésén felkéri a kormányt, hogy az Antivirus program keretében újra nyújtson támogatást az érintett vállalatoknak, elsősorban a munkahelyek megtartására és a cégek túlélésére.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A csehországi autógyárak közül eddig a Hyundai van a legjobb helyzetben: a vállalat termelése az első három negyedévben 26,8 százalékkal 207 300 autóra nőtt. A Skoda Auto 514 309 kocsit gyártott, 3,7 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban, míg a Toyota termelése fél százalékkal 110 044 autóra esett vissza.

Hasonló problémákkal küzdenek a cseh autóbusz- és tehergépkocsigyárak is. A Jawa motorkerékpárgyár ezzel szemben jól áll, az első kilenc hónap alatt 811 motort gyártott, 432 darabbal többet, mint egy éve.

Forrás: MTI

Friss hírek