Mozgolódik az autóipar a bizonytalan Brexit miatt

A Volkswagen UK nemrégiben Twitteren megjelent üzenete emlékeztet, hogy a Brexit nagyon is valós hatással lehet nemsokára a fogyasztók zsebére. „Vásároljon nyugalmat a Volkswagen Árvédelemmel – garantáljuk, hogy nem hárítjuk át a Brexit utáni extra költségeket Önre, amennyiben 2020. december 31-én 17 óra 30 perc előtt megrendeli új Volkswagenjét” – áll a német autógyártó által közzétett közösségi média üzenetben.

Ez az üzenet egy emlékeztető arra, hogy a szuverenitás árát január 1-től euróban és fontban is mérik. Ha nincs Brexit utáni megállapodás, az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti kereskedelmi kapcsolatokat a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályai fogják meghatározni, azaz vámok terhelik majd a termékeket.

Csapás a turizmusra

Függetlenül attól, hogy lesz-e megállapodás vagy sem, a spanyol jegybank szerint az ország jobban ki lesz téve a brit gazdaság hullámvölgyeinek, mint a többi európai ország. A hónap elején közzétett jegybanki jelentésben Spanyolország Nagy-Britanniába irányuló exportja a teljes export 9,6% -át tette ki 2019-ben, ami Spanyolország bruttó GDP-jének 3,4%-át képviseli – ez az adat magasabb, mint Németországban, Franciaországban vagy Olaszországban. Az átmeneti időszak vége, amely december 31-én éjfélkor ér véget, negatív hatással lesz a spanyol vállalkozásokra megállapodástól függetlenül.

A jelentés hangsúlyozza a brit turizmus fontosságát Spanyolország számára: 2019-ben az összes turista 21%-a az Egyesült Királyságból érkezett és ők adták az idegenforgalmi bevételek 19%-át. A jelentés megjegyzi azt is, hogy a brit állampolgárok a külföldi lakásvásárlók legnagyobb csoportját teszik ki, a tavalyi külföldiek által létrejött vásárlások 14%-át ők képviselik. A spanyol régiók, melyekre a vám a legintenzívebben hatna: Murcia, Valencia, Galicia és Aragón.

A CEOE spanyol munkaadói szervezet viszont arra figyelmeztet, hogy egy jó Brexit megállapodás sem old meg mindent. A csoport szerint, egy sikeresnek számító megállapodás tartalma valószínűleg „szerényebb vagy gyengébb minőségű lesz, összehasonlítva az EU által, néha távolabbi országokkal aláírt egyéb kereskedelmi megállapodásokkal”. A szervezet a vámokon túlmutató ügyek miatt is aggódik, mint például a közbeszerzések, szakmai diplomák elismerése (például mérnökök és építészek számára), technikai akadályok a kereskedelemben, élelmiszer-biztonság vagy szellemi tulajdon.

Drágább autók

Az autóipari szektornak, amely a koronavírus-járvánnyal és a technológiai változásokkal is küzd, most egy harmadik csapással kellene szembenéznie. Az ANFAC munkáltatói csoport (Spanish Association of Automobile and Truck Manufacturers) szerint Spanyolország évente körülbelül 350 ezer járművet küld Nagy-Britanniába, ami az összes autóexport 14,2% -át jelenti (4,6 milliárd euró értékben), közvetlenül a Németországba és Franciaországba irányuló export mögött.

Megállapodás nélküli forgatókönyv esetében a WTO szabályai szerint a személygépkocsikra 10% -os, a haszonjárművekre és az ipari járművekre 22% -os vám vonatkozik. Ez azt jelentené, hogy egy korábban 20 ezer euróba kerülő autó 2 ezer euróval drágább lenne.

„Becsléseink szerint a no-deal Brexit évi 370 millió eurós negatív gazdasági hatással lehet a spanyol autóiparra a vámok és az adminisztrációs papírmunkával járó problémák miatt” – mondta Aranzazu Mur, az ANFAC gazdasági és logisztikai osztályának igazgatója.

Félelem az élelmiszeriparban

Murcia régió rendkívül kiszolgáltatott lehet a Brexitnek, a mediterrán térség az Egyesült Királyságba irányuló gyümölcs- és zöldségexportja a régió GDP-jének több mint 3%-át teszi ki. A Spanyol Gyümölcs- és Zöldségtermelők és Exportőrök Szövetségének (Fepex) adatai szerint a brit piac Németország és Franciaország után a harmadik helyen áll. Tavaly 1,5 millió tonna terméket exportáltak az Egyesült Királyságba, köztük piros bogyós gyümölcsöket, klementint és paradicsomot.

  • Kapcsolódó:

Forrás: Elpais.com / Twitter

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »