Csak az adók oldhatják meg a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátási gondjait

A légiközlekedés zöld jövőről szóló álmai jelenleg a használt étolajon alapulnak. 2050-re az ipar a 2005-ös szinthez képest a felére kívánja csökkenteni a nettó szén-dioxid-kibocsátást, annak ellenére, hogy a forgalom a háromszorosára emelkedik. Nos, nem valószínű, hogy addig bevezetik az elektromos repülőket, ahogy az sem, hogy képesek leszünk konyhai zsírból vagy növényekből kellő mennyiségű repülőgép-üzemanyagot előállítani. A kormányok számára tehát egy megoldás marad: a szén-dioxid-kibocsátási adó bevezetése.

Ellentétben az autógyártókkal, amelyek átválthatnak zéró kibocsátású akkumulátorokra, illetve az erőművekkel, amelyek lehetnek szél-, nukleáris vagy napenergiával működők, a légitársaságok megragadtak a fosszilis tüzelőanyagoknál. És jelenleg nincs arra utaló jel, hogy ez az évszázad közepére megváltozik.

2017-ben a légitársaságok 850 millió tonna szén-dioxidot termeltek – ez az emberiség által termelt mennyiség mindössze 2,3 százaléka volt. Azonban az útvonalak gyors bővülése – elsősorban Ázsiában – azt jelenti, hogy 2050-re évi 2,7 milliárd tonnás kibocsátás alakul ki – állítja a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO). Ez nyolcszorosa az iparág század közepére kitűzött céljának, azaz a nettó 325 millió tonnának.

Különböző dolgok csökkenthetik ezt a 2,7 milliárd tonnás mennyiséget. Az ICAO szerint az üzemanyag-takarékos motorok 2050-re évi 700 millió tonnával redukálhatják a volument, a közvetlen útvonalak és az, hogy a gépek magasabban repülhetnek további 200 millió tonnát jelent, továbbá a szén-dioxid-kibocsátás ellensúlyozása – ilyen például fák ültetése – további 200 millió tonnát eredményezhet.

Mindazonáltal az évszázad közepére kitűzött cél elérése érdekében a légitársaságoknak további 1,3 milliárd tonna szén-dioxid-megtakarítást kell találniuk – ez önmagában több mint 50 százalékkal meghaladja a 2017-ben a légkörbe pumpált 850 millió tonnát, ami egyébként mintegy 2,5 milliárd hordó repülőgép-üzemanyagnak felel meg.

Az 1,3 milliárd tonnányi repülőgép-üzemanyag bioüzemanyagokkal történő felváltása elég merész vállalkozás, mondhatni lehetetlen. A Jatropha (vagy palackfa) egy könnyen termeszthető növény, amelyet ígéretes olajforrásnak tartanak, ez azonban hektáronként körülbelül 10 hordónyi repülőgép-üzemanyagot eredményez. Az erre történő váltáshoz tehát 375 millió hektárnyi területre lenne szükség, ami nagyjából az Egyesült Államok egyharmadának felel meg.

Ezért a kormányok számára célszerűbb, ha inkább az emberek repülés iránti igényét csökkentik. Az Európai Bizottság számára a múlt évben készített tanulmány becslése szerint a jegyárak 10 százalékos megemelése 11 százalékos keresletcsökkenést eredményez, miközben a folyamat minimális hatással van a gazdasági növekedésre. Európa ezért például bevezetheti a repülőgép-üzemanyagra kivetendő, 0,33 euró/literes vámot. Mások meggyőzése pedig nyilvánvalóan könnyebb, mint annak a rengeteg növénynek a termesztése…

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Reuters

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »