Tovább megy a vita az Irán által lefoglalt brit tartályhajó ügyében

Nagy-Britannia közvetítőt küldött Iránba annak érdekében, hogy megpróbálja visszaszerezni az iszlám köztársaság által múlt héten lefoglalt Stena Imperio brit tartályhajót – írta a Tasznim félhivatalos iráni hírügynökség Ali Hamenei legfelsőbb vezető hivatalára hivatkozva szerdán.

A hivatalt vezető Mohammad Mohammadi-Golpajegani Nagy-Britannia csökkenő befolyásával élcelődött. „Egy ország, amely valaha minisztereket és jogászokat nevezett ki Iránban arra a pontra jutott, hogy közvetítőt küld, és hajója elengedéséért esedezik” – idézte a Tasznim Mohammadi-Golpajeganit.

A Stena Impero nevű tartályhajót, amelyet a Stena Bulk svéd cég üzemeltet, de brit lobogó alatt közlekedik, pénteken foglalták le az iráni Forradalmi Gárda haditengerészeti egységei. A hajó, amelyen 23 fős legénység tartózkodik, jelenleg egy iráni kikötőben horgonyoz.

A Stena Bulk szerdán közölte, hogy a legénység minden tagja jól van. „Múlt éjjel telefonon beszéltünk velük, mindannyian jól vannak, és készséges együttműködést tapasztaltak a fedélzeten tartózkodó irániak részéről” – mondta a vállalat szóvivője, Pat Adamson. Hozzátette: szeretnének felküldeni valakit a tartályhajóra, hogy személyesen is meggyőződhessenek a legénység jó egészségi állapotáról, de Teherán egyelőre nem reagált a kérésre.

Bandar-Abbász, 2019. július 21.
Az iráni Forradalmi Gárda motorcsónakja a Stena Impero brit tartályhajó körül köröz a Hormuzi-szorosban fekvő dél-iráni Bandar-Abbász kikötővárosnál 2019. július 21-én, két nappal azután, hogy az iráni hadsereg szervezeti egysége lefoglalta a brit tankert a Perzsa-öbölt az Ománi-öböllel összekötő tengerszorosban. Az iráni alkotmányvédelmi tanács szerint a Stena Impero lefoglalása az iráni hatóságok jogszerű válasza arra, hogy a brit tengerészgyalogság július elején Gibraltárnál lefoglalta a Grace 1 iráni tartályhajót.
MTI/EPA/Mizan/Haszan Srivani

Teherán először azt állította, hogy az iráni hatóságok azért foglalták le a brit tankert, mert balesete volt egy iráni halászhajóval, összeütközött vele, és kárt tett benne. A Stena Impero legénysége jelezte: nem tud az ütközésről, és nem találtak rá utaló nyomokat sem. Az iráni hatóságok később hozzátették: az intézkedést az is indokolta, hogy a tanker fedélzetén környezetkárosító anyagok voltak. Ezután Irán azt állította, hogy dokumentumokkal tudja bizonyítani, hogy a tanker iráni felségvizeken, rossz sávban hajózott be délről a Hormuzi-szorosba. A tekintélyes iráni alkotmányvédelmi tanács pedig azt mondta, hogy a Stena Impero lefoglalása az iráni hatóságok jogszerű válasza arra, hogy a brit tengerészgyalogság július elején Gibraltárnál lefoglalta a Grace 1 iráni tartályhajót.

A brit királyi tengerészgyalogság azzal a gyanúval foglalta le a Grace 1-et, hogy a hajó Szíriába akart kőolajat szállítani, megsértve az Európai Unió által a szíriai rezsimmel szemben bevezetett szankciókat. A gibraltári önkormányzat pénteken további harminc nappal, augusztus 20-ig meghosszabbította a Grace 1 kihajózási tilalmát.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI/Reuters/APA

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »