Németországban is vádat emeltek a Volkswagen ex-vezére ellen

Vádat emelt hétfőn a németországi Braunschweig ügyészsége a Volkswagen-csoport (VW) volt vezetője, Martin Winterkorn ellen az autógyártó társaság 2015-ben kirobbant dízelbotránya miatt. Az ügyészség különösen súlyos csalással, hűtlen kezeléssel és több további bűncselekmény elkövetésével vádolta meg a vállalat ex-vezérét.

A közlemény szerint a VW igazgatótanácsának 2015-ben lemondott elnöke legfőképpen azzal követett el törvénysértést, hogy elmulasztotta az európai és amerikai hatóságok, illetve az érintett gyártmányok vásárlóinak tájékoztatását, miután 2014 májusában tudomást szerzett arról, hogy a dízelüzemű motorok vezérlő rendszerébe a károsanyag-kibocsátási értékeket jogellenesen manipuláló szoftvert telepítettek, és nem tiltotta meg a szoftver alkalmazását, valamint az ilyen szoftverrel működő motorvezérlő rendszerrel felszerelt járművek értékesítését.

Winterkorn – aki ellen az Egyesült Államokban már tavaly vádat emeltek és letartóztatási parancsot adtak ki – a braunschweigi ügyészség szerint az ügy feltárása helyett annak leplezésére törekedett, így 2014 novemberében elrendelte a szoftver frissítését, ami 23 millió euróba került, és csak azt szolgálta, hogy ne legyen kimutatható annak valódi oka, hogy az autó miért bocsát ki jóval több káros anyagot a forgalomban, mint a kibocsátás-mérési teszten.

A közleményben kiemelték, hogy még nincs vége az igen összetett nyomozásnak, amely 36 személy ellen irányul. Egyelőre Martin Winterkorn és további négy ember ellen emeltek vádat. A braunschweigi tartományi bíróság elé terjesztett vádirat 692 oldalas, a bizonyítékokat egy 300 aktából álló, 75 ezer oldal terjedelmű iratgyűjtemény tartalmazza.

A vádlottak kemény büntetést kaphatnak, egyedül a különösen súlyos csalásért 10 évig terjedő szabadságvesztésre ítélhetik őket – áll az ügyészség közleményében.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A VW botránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a csoportot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A névadó Volkswagen és a Porsche mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Scania, a Seat, a Skoda és a Volkswagen haszonjárművek márka.

A botrány miatt indított vizsgálatokon más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságokat. Ezekről a vizsgálatokról legutóbb vasárnap jelentek meg részletek: a Bild am Sonntag című lap értesülése szerint a német közúti közlekedési hatóság (KBA) kimutatta, hogy a Daimler a VW-nél alkalmazott szabálytalan megoldáshoz hasonló módszerrel befolyásolta Mercedes-Benz GKL 220 CDI típusú, 2012 és 2015 között gyártott városi terepjárók – nagyjából 60 ezer kocsi – károsanyag-kibocsátását, majd egy szoftverfrissítéssel megpróbálta eltüntetni a manipuláció nyomát. A társaság szerint nem történt jogsértés.

Forrás: MTI

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »