Egyre mérgesedik a multik és a venezuelai kormány viszonya

A Conindustria egyesület legfrissebb felmérése szerint Venezuelában több ezer vállalat lelassította a termelését, valamint legalább 20 százalékuk beszüntette tevékenységét a nyersanyagok vagy a vásárlók hiánya miatt. A kikényszerített árcsökkentések közben komoly vitákat eredményeznek a kormány és a multinacionális cégek között.

Amikor januárban a Colgate-Palmolive Co venezuelai egysége emelte a mosószer árakat, hogy lépést tudjon tartani az előző havi, 85 százalékos inflációval, elég gyors megrovásban részesült Nicolas Maduro elnök kormányától, amely azonnali, 90 százalékos árcsökkentést követelt.

Szakszervezeti vezetők és a vállalat alkalmazottai szerint a Sundde árellenőrzéssel foglalkozó ügynökség ezért elrendelte, hogy az egy literes Vel Rosa mosószer árát 1,40 dollárról 0,16 dollárra csökkentsék. Egy Reuters-nek eljuttatott levél szerint válaszul a Colgate bezárta az üzemet, amelyik a Vel Rosát gyártja, azt állítva, hogy a műveletek nem fenntarthatóak ezekkel a feltételekkel.

Amikor egy héttel később, a Sundde-vel történt találkozás után folytatták a termelést, a vállalat éppen az ellenkezőjét tette, amit a hatóságok kértek: a Colgate felére csökkentette szabványos tartályméretet a Vel Rosa esetében, és 0,83 dollárért értékesítette – azaz tulajdonképpen 19 százalékkal emelte az árat.

vel rosa

A Colgate-Palmolive Co által gyártott Vel Rosa mosószer tartályai egy szupermarketben Caracasban, Venezuelában, 2018 március 7-én. (REUTERS / Marco Bello)

Az incidens rávilágít arra, hogy Venezuelában a multinacionális cégek agresszívabbá váltak a szocialista kormány azon követeléseivel szemben, hogy bőven áron alul értékesítsék termékeiket azért, mert az ország brutális hiperinflációval, elmélyülő gazdasági válsággal, valamint most már humanitárius krízissel is küzd.

Alkalmazottak elmondása szerint egyébként az év eleje óta hasonló árvitákban találta magát a Nestlé és a Femsa mexikói palackozó és kiskereskedő vállalat is, mivel Maduro arra törekszik, hogy megakadályozza az éves inflációt, amely nem hivatalosan meghaladta a 4 000 százalékot.

A venezuelai árellenőrzések már 2003-as bevezetésük óta folyamatos feszültséget okoznak a külföldi vállalatok és a kormány között, bár régen a legtöbb vitát sikerült csendben megoldani, diszkrét áremelésekkel az infláció ellensúlyozására.

Maduro, aki viszont ellenőrizhetetlen inflációval áll szemben, azzal kezdte az évet – a Sundde ellenőreivel karöltve –, hogy elrendelte: a szupermarketek vigyék le áraikat a decemberi szintekre.

Nagyjából ezzel egy időben a Nestlé nyersanyaghiányra hivatkozva bejelentette, hogy bezárja kompótot gyártó venezuelai üzemét. Szakszervezeti vezetők szerint a Nestlé úgy döntött, hogy nem importálja a nyersanyagokat, mert egyszerűen nem éri meg, a kormány utasításai miatt ugyanis negyedáron értékesíthetné a terméket.

„A Nestlé Venezuela mindig alkalmazkodik a helyi törvényekhez, és tiszteletben tartja az árazási szabályokat minden tevékenységében” – fejtette ki a vállalat egy nyilatkozatban a Reuters kérdéseire reagálva. „Eltökélt szándékunk, hogy folytassuk működésünket az országban, és továbbra is támogatjuk a helyi közösségeket, ahol jelen vagyunk” – áll a közleményben.

A Femsa, amely a Coca Cola venezuelai palackozója és forgalmazója, hivatalosan nem nyilatkozott az ügyben, de két szakszervezeti tag elmondása szerint „a cég nem fogad el semmiféle szabályozást az üdítőitalok árával kapcsolatban”. Ha ez mégis megtörténik, akkor a vállalat szintén beszünteti tevékenységét az országban.

  • Korábban írtuk:

Forrás: Reuters

Felkapott hírek

Friss hírek

Az orosz zsoldoshadsereg felemelkedése és bukása

Minden jel arra utalt, hogy a Wagner orosz katonai cég egy új valóság hírnöke, egy olyan valóságé, amelyben a vállalat zsoldoshadserege lehet a "lándzsahegy" egy új, agresszívebb orosz külpolitika élén. A Foreign Policy exkluzív riportja azonban rávilágít, hogy a Wagner jóval kevésbé befolyásos, mint amilyennek látszik.

Read More »

Pénz és remény nélkül tengetik életüket a dél-koreai fiatalok

Számunkra sem ismeretlen az a kifejezés, hogy valaki “ezüstkanállal a szájában született”. Ezen a metaforán elindulva, Dél-Korea fiataljai is eképpen fogalmazzák meg a társadalmi státuszukat, csak épp nekik a kevésbé szerencsésekre is van egy elterjedt kifejezésük: ők a “dirt spoon-ok”, azaz piszkos kanalak, míg a gazdag családok sarjai a “gold spoon-ok”, azaz arany kanalak. Ezek a fogalmak tehát ott is évtizedek óta léteznek, azonban az elmúlt években a politikai életben is jóval nagyobb visszhangot kaptak, aláásva Mun Dzse In dél-koreai elnök népszerűségét.

Read More »

Milyen alternatívái vannak a pálmaolajnak?

Ez egy igazi "csoda-termék", amelyet a cukrászattól az építőiparig szinte mindenütt használnak. Pálmaolaj-függőségünknek azonban a környezet látja kárát, lévén olajpálma-ültetvények létesítése céljából napi 20 hektárnyi esőerdőt tüntetnek el a föld színéről, jelentős mértékben hozzájárulva ezzel a klímaváltozáshoz.

Read More »

Nagy pénz, nagy foci – a világ leggazdagabb klubtulajdonosai

Az amerikai sportokkal ellentétben az európai sportkultúrában nincsen jelen a fizetési sapka fogalma, amely kiegyenlítené a csapatok költéseit, és kiegyensúlyozottabbá tenné a bajnokságokat. Így a jelenlegi piaci körülmények között egy futballcsapat sikerességének releváns tényezője, hogy mennyire gazdag a csapat tulajdonosa.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás