A Toyota új találmánya csökkenti a ritkaföldfémpiactól való függőséget

A Toyota olyan kulcsfontosságú elektromos járműelemet készített, amelynek gyártása során kevesebb olyan anyagot kell felhasználni, amely vagy drága, vagy többnyire politikailag kockázatos országokból szerezhető be.

A japán autógyártó olyan mágnest tervezett, amely mintegy felére csökkenti a ritkaföldfém-elemek használatát. Az új mágnes előállításához egyáltalán nem kell használni az olyan drága elemeket, mint a terbium és a diszprózium, illetve kevesebbet kell használni az egyre népszerűbb neodímiumból is.

Az új elgondolás jelentősen csökkentheti az elektromos akkumulátorok előállítási költségeit, valamint a ritkaföldfém elemektől való függőséget, amelyeknek piaca lényegében Kína irányítása alatt áll.

A Toyota elmondása alapján a mágnest várhatóan elektromos járművek és szervokormányok, robotok, valamint háztartási gépek nagy teljesítményű motorjaiban akarják használni. A vállalat 2025 végére tervezi a mágnesek beépítését az elektromos motorokba.

A ritkaföldfém elemek kulcsfontosságúak az elektronikai termékek gyártásához, és olyan eszközökben található mágnesek előállításához használják őket, mint például az okostelefonok, az autók és a katonai technológia. Az ilyen mágnesekhez használt elemek mintegy 30 százaléka ritkaföldfém.

Kína az 1980-as évek közepén magához ragadta a ritkaföldfémek piacát, és sok szakértő becslése szerint az ország ellenőrzi a kínálat mintegy 90-95 százalékát. Ez az arány széles körű aggodalmat váltott ki, mivel így szinte kizárólag Kína képes szabályozni az olyan anyagokhoz való hozzáférést, amelyek nélkülözhetetlenek az ilyen technológiákhoz. Ezen kívül az egyre növekvő kereslet kockázatot jelenthet a globális kínálat szempontjából.

„A diszprózium és a terbium viszonylag drága, ráadásul geopolitikai kockázatoknak vannak kitéve” – jelentette ki a Toyota. A diszprózium ára valóban emelkedett 2017-ben, részben azért, mert a kínai kormány elkezdte betiltani az illegális bányászati tevékenységeket.

A neodímium-készlet viszonylag bőséges, de a Toyota aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a villamosított járművek iránti kereslet – beleértve a hibrid és akkumulátoros elektromos járműveket is – nemsokára hiányhoz vezethet. A vállalat ezért a neodímium egy részét az alacsonyabb költségű lantánnal, illetve cériummal helyettesíti.

A Toyota szerint az általuk kifejlesztett új mágnes „hozzájárul a ritkaföldfémek kínálatában és keresletében bekövetkező zavarok és árnövekedések kockázatának csökkentéséhez”.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC

Friss hírek

Kinek ajánlott a hajbeültetés? (x)

A kopaszodás nem visszafordítható folyamat, így a hajbeültetés bizonyul az egyetlen hatékony megoldásnak a problémára megszüntetésére. Felmerülhet azonban a kérdés, hogy alkalmasak vagyunk-e egyáltalán a beavatkozásra, illetve hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnünk. 

Read More »