Dízelbotrány: ellenőrzés kezdődött a Daimlernél is

Ellenőrzést indított a német közúti közlekedési hatóság (KBA) a Daimler autógyártó társaságnál a versenytárs Volkswagen (VW) dízelbotrányához hasonló manipuláció gyanújával. A társaság szerint nem történt jogsértés.

A német szövetségi közlekedési minisztérium szóvivője, Ingo Strater pénteken Berlinben elmondta, hogy a dízelbotránnyal foglalkozó minisztériumi bizottság előző nap megbeszélést folytatott a Daimler fejlesztési igazgatójával, Ola Källenius-szal. A megbeszélésen Källenius ismertette a Daimler álláspontját, miszerint a társaság a jogi előírásoknak megfelelően tevékenykedik.

A “megbeszélés eredménye az, hogy a KBA ellenőrzés alá von Daimler-gyártmányokat, mint ahogy korábban más gépjárműveket is ellenőrzött” a VW dízelbotrányával összefüggésben – tette hozzá Ingo Strater a kormányszóvivői tájékoztatón, jelezve, hogy a minisztérium, illetve a tárca alá tartozó KBA nem teljesen biztos abban, hogy a Daimler valóban minden tekintetben az előírásoknak megfelelően járt el a VW 2015-ben kirobbant dízelbotrányával összefüggésbe hozható ügyekben. A szóvivő a részletekről és a minisztérium pontos helyzetértékeléséről nem kívánt nyilatkozni.

Az ügy előzményét a Süddeutsche Zeitung (SZ) című német lap és két regionális közszolgálati médiatársaság, a Norddeutscher Rundfunk (NDR) és a Westdeutscher Rundfunk (WDR) közös tényfeltáró munkacsoportjának csütörtöki jelentése szerint a stuttgarti ügyészség megállapításai jelentik, amelyek szerint nagyszabású manipuláció történhetett a Daimlernél. Tovább a teljes cikkre

Az ügyészség gyanúja szerint a társaság csaknem egy évtizeden keresztül értékesített a károsanyag-kibocsátási adatokat manipuláló berendezéssel szerelt dízelüzemű járműveket, 2008-tól 2016-ig nagyjából egymillió autót – köztük Mercedes-modelleket – és kisbuszt adhatott el, amelynek motorja vizsgálati körülmények között a maximálisan engedélyezettnél kevesebb károsanyagot termel, a forgalomban viszont többet. A manipuláció gyanúja az OM 642 és OM 651 típusjelű motorokra vonatkozik.

A közlekedési minisztérium a tényfeltáró munkacsoport beszámolójának megjelenése után rendelte a tárca egyik államtitkára, Michael Odenwald által vezetett bizottság elé a Daimler illetékesét. A Der Spiegel című hírmagazin pénteken – a szombati számából előzetesen idézve – a hírportálján azt írta, hogy a megbeszélésen tömeges visszahívási akció elrendelését helyezték kilátásba.

  • A vállalat szerint nem történt jogsértés
A Daimler a Der Spiegel írására reagálva közölte, hogy a megbeszélés “megoldásorientált légkörben” zajlott, és megállapodás született arról, hogy tartalmát nem hozzák nyilvánosságra. A közleményben hozzátették, hogy a károsanyag-kibocsátás szabályozása technikailag és jogilag igen összetett kérdés, és a “rendelkezésre álló információk alapján” a Daimler mindenben az előírásoknak megfelelően járt el.

A stuttgarti ügyészség hónapok óta vizsgálódik a Daimlernél. Májusban a Baden-Württemberg tartományi bűnügyi hivatallal együtt 230 rendőr és 23 ügyész mozgósításával országszerte 11 helyszínen házkutatást tartottak. Az eljárást dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt indították a Daimlernél dolgozó “ismert és ismeretlen” személyek ellen.

A KBA korábban – de már a VW dízelbotrányával összefüggésben – végzett vizsgálatai feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mutattak ki egyes Mercedes-modelleknél, amelyekben egy szerkezet a külső hőmérséklet függvényében – hideg időben – csökkentheti a kipufogógáz tisztítását végző berendezés teljesítményét.

A Daimler indoklása szerint ez a megoldás a motor károsodásának elkerülését szolgálja. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a gyártó abban állapodott meg a KBA-val, hogy önként visszahív 274 ezer autót, és módosítja a károsanyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait.

A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Friss cikkünk a témában: A Daimlert is elérte a dízelbotrány

Forrás: MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

Jó esély van ma egy tőzsdei Fekete Péntekre

Tegnap közel 1.200 pontot esett az amerikai Dow Jones, annak ellenére, hogy az index napközben még próbálkozott az emelkedéssel. Az éjjel újabb negatív hírek érkeztek a koronavírussal kapcsolatban, így ma is -600 pontos nyitás várható, ráadásul jön a hétvége, ami tovább erősítheti a kockázatkerülést a piacokon.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás