Máris érezteti gazdasági hatását az Öböl-menti viszály, a katari riál nyomás alá került, miután hétfő reggel óta hét ország, Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek, Bahrein, Egyiptom, Líbia, Jemen és a Maldív-szigetek jelentette be, hogy megszakítja diplomáciai kapcsolatait Katarral arra hivatkozva, hogy Doha terroristákat támogat és beleavatkozik a belügyeikbe. A katari gazdaságot több területen is érzékenyen érintheti a döntés.
A mintegy 2,7 milliós népességű Katar egy félszigeten fekszik az Arab-öböl nyugati felén. Szárazföldön csak Szaúd-Arábiából közelíthető meg, ám miután Szaúd-Arábia és szövetségesei megszakították diplomáciai kapcsolatukat Dohával, Rijád a határt is lezárta, pedig Katar élelmiszerellátása teljes mértékben a Szaúd-Arábiából, közúton behozott élelmiszerszállítmányoktól függ. A mostani viszály az élelmiszerárak emelkedését vonhatja maga után elemzők szerint.
A katari riál is nyomás alá került kedden, miután Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek kereskedelmi bankjai szüneteltetni kezdték a katari bankokkal folyó ügyleteiket.
A katari alumíniumexport is megsínyli a diplomáciai viszályt: eddig ugyanis az Egyesült Arab Emírségek Dzsebel Ali-i kikötőjén keresztül jutottak el az alumíniumszállítmányok Ázsiába, Európába és az Egyesült Államokba, ám most az Egyesült Arab Emírségek lezárta kikötőjét valamennyi katari szállítmány előtt.
Emiatt a részben katari, részben norvég tulajdonú, évente mintegy 600 ezer tonna alumíniumot értékesítő Qatalum szállításai fennakadásba ütköznek, a vállalat részvényei a történtekre eséssel reagáltak. A cég alternatív szállítási útvonalakat keres, azonban a vállalat Reuters hírügynökségnek nyilatkozó illetékesei megjegyezték: a szállítás újraszervezése időigényes folyamat.
A katari légi közlekedésre is nagy hatással van a hét állam döntése: az állami hírügynökség rövid közleménye szerint Bahrein a légi és a tengeri összeköttetést is megszakítja Katarral, Szaúd-Arábia pedig nemzetbiztonsági okokra hivatkozva szakította meg a diplomáciai kapcsolatokat, valamint a földi, a légi és a tengeri összeköttetést. Ennek folytán az Etihad és az Emirates légitársaság kedd reggeltől szünetelteti dohai járatai közlekedését, a fadapos FlyDubai és Air Arabia is hasonlóan döntött, a bahreini Gulf Air és az Egyptair pedig valószínűleg követi majd őket.
Az építőiparban is komoly hatásokra lehet számítani: napjainkban egyebek mellett egy új kikötő kivitelezése, egy metróépítési projekt, egy egészségügyi beruházás és a 2022-es világbajnokságra készülő nyolc futballstadion építése van folyamatban Katarban. Az építkezéseket azonban megnehezíti, hogy a kulcsfontosságú nyersanyagok, így a beton és az acél is a szomszédos Szaúd-Arábián keresztül érkezett Katarba. A szállítási nehézségek miatt nyersanyaghiány és áremelkedés várható.
Elemzők szerint azonban mindezek ellenére a katari gazdaság elkerülheti a krízist mindaddig, amíg cseppfolyósított földgázexportja nem ütközik korlátokba.
A Moody’s Investor Service hitelminősítő elemzője azonban borúlátó: ha Katar kereskedelmében és tőkeáramlásában komoly zavar keletkezik, akkor a diplomáciai viszály végül alááshatja Katar adósságának kilátásait.
- Kapcsolódó cikkeink:
Trump szerint neki is köze van a katari kiközösítéshez
Donald Trump szerint összefüggés van a radikális iszlamizmus ellen a minap mondott saját beszéde és a térség államainak Katarral történt szakítása között, legalábbis ez derül ki az amerikai elnök keddi Twitter-üzenetéből.
„A legutóbbi közel-keleti utazásom alatt kijelentettem, hogy véget kell vetni a radikális iszlámizmus pénzelésének. A vezetők ujjal mutogattak Katarra. És nézzék!” – írta Donald Trump.
Rex Tillerson amerikai külügyminiszter az egység megőrzésére szólította fel az öböl menti országokat, ezzel szemben az elnöki Twitter-üzenet inkább helyeselte a Katar elszigetelését célzó döntést.
Forrás: MTI/Reuters/AFP/AP