Egyre aggasztóbb méreteket ölt az online jegyüzérkedés

A kereslet és kínálat törvénye a piaci működés alapja, a koncertjegyek eladása azonban az elmúlt években szabályozatlanul, nagyon rossz irányba haladt, ami oda vezetett hogy a jegyek másodpiacán ma már 30-szoros árat is elkérhetnek – mindezt egyelőre legálisan.

A Coldplay jövő áprilisi, szingapúri koncertjére akkora kereslet mutatkozott, hogy a jegyek újraértékesítésével foglalkozó Viagogo portálon az eredetileg 298 dollárba kerülő VIP-jegyekért 1350 és 9912 dollár közötti összeget kérnek el, míg a normál, 78 dollártól induló jegyek ára 700 dollárra ugrott.

Mindez amellett történt, hogy számos rajongó több órás próbálkozás után sem tudott jegyhez jutni az elsődleges, hivatalos jegyárusítón keresztül. A koncert szervezője, a Live Nation Lushington természetesen arra hivatkozott, hogy a kereslet mértéke precedens nélküli volt, azt azonban valószínűleg ők is érzik, hogy az eset nem áll meg ennyiben, ugyanis jelezték a jegy nélkül maradt rajongóknak, hogy egyelőre tartózkodjanak a másodlagos forrásból történő vásárlástól, mert előfordulhat, hogy az eddig eladott jegyeket érvénytelenítik.

A Live Nation elmondta, hogy több, mint 40 ezer darab jegyet adtak el három fázisban, két előzetes értékesítéssel, melyek közül az egyik a Citibank ügyfeleinek, a másik pedig a Live Nation levelezőlistájára feliratkozottaknak szólt, majd november 21-én indult el az általános értékesítés a Singapore Sports Hub jegyértékesítő rendszeren keresztül.

Itt kezdődtek a gondok, a rendszerre ugyanis közel 20 ezer felhasználó érkezett szinte egyszerre, így ezrek maradtak órákig az online sorban, amíg végül jelezték, hogy a jegyek elfogytak. A jegyiroda szóvivője elmondta, hogy minden tranzakcióban egy felhasználó 4 VIP vagy 8 normál jegyet vehetett, a személyenként elvégezhető tranzakciók számát azonban nem korlátozták.

Mindez persze megkönnyíti a jegyüzérek dolgát, akik így könnyen hozzájuthatnak viszonylag sok olyan jegyhez, amelyet később a másodpiacon 10-30-szoros haszonnal értékesíthetnek. Az angol nyelv ezt a technikát „scalping”-nak, azaz skalpolásnak hívja.

A Live Nation Lushington egyelőre nem válaszolt a CNBC kérdéseire, melyekben arról érdeklődtek, hogy a cég hogyan tervezi letörni a meglehetősen elburjánzott másodpiaci értékesítést és hogyan kezelné a jegyek letiltását és újraértékesítét.

A jegyiroda szóvivője viszont jelezte, hogy ha nem sikerül letörni skalpolók tevékenységét, az a koncertszervező cégek és jegyirodák hírnevének is sokat árthat, annak ellenére, hogy nekik anyagi veszteségük ebből nem keletkezik, hiszen a rajongók fizetik meg a pluszterheket.

A megoldás pedig nem lenne annyira bonyolult, névre szóló jegyek kibocsátásával azonnal megszűnnének a skalpolók lehetőségei, de az egy felhasználó által vásárolható jegyek szigorúbb korlátozása is sokat segíthetne a helyzeten vagy akár a másodpiaci értékesítésben alkalmazott felárak mértékét is lehetne szabályozni.

Forrás: CNBC / Kitekintő

 

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »