Vége a Tesco és az Unilever árvitájának, de a probléma nem oldódott meg

Úgy tűnik a héten lezajlott a Brexit-folyamat első olyan incidense, mely nem a politikusok által tett nyilatkozatok formájában valósult meg, hanem tényleges piaci folyamatok által, úgy hogy az átlagembereket is érintette.

Az ügy mozgatórugója a népszavazás óta jelentősen gyengülő font, a két főszereplő pedig a Tesco és az Unilever, mindketten a világ meghatározó cégei.

  • Áremelés helyett
A Tesco csütörtökön beszüntette az Unilever több tucatnyi termékének nagy-britanniai online árusítását, miután a fogyasztási, háztartási cikkeket és élelmiszereket árusító óriásvállalat jelentősen emelni akarta árait a font meredek értékvesztésére és ennek importdrágító hatására hivatkozva. Az áruházlánc közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy ha a vita elhúzódik, a boltokból is kifogyhatnak ezek az árucikkek.

Mivel az Unilever termékeinek eltüntetése igazából egyik cégnek sem volt érdeke, a felek mára meg is egyeztek az árazásban és a termékek értékesítése újraindulhatott, így rövid hatásszünet után ismét lehet kapni Persil mosóport, Knorr leveskockát és Axe dezodort. Azzal azonban vélhetően mindkét fél tisztában van, hogy az áremelés visszavonása csak átmeneti intézkedés, a problémát nem oldja meg, az továbbra is fennáll.

Találóan fogalmazta meg a helyzetet egy korábbi Tesco-vezető, Bruno Monteyne:

„Bár a politikusok tagadhatják a valóságot, Nagy-Britanniában egy sampon, ami az európai kontinensen készült, ma 17%-kal drágább, mint június közepén.” Ez a vita nem a Tesco-ról vagy az Unileverről szól, hanem az egész brit kereskedelmi szektort érinti.

unilever

Az áruházak beszerzési osztálya egy ideig nyomás alatt tudja tartani a beszállítókat, de érthető módon a Nagy-Britannián kívüli gyártók középtávon már nem fogják alacsonyabb haszonnal vagy veszteséggel értékesíteni termékeiket csak azért, mert a britek ki akarnak lépni az unióból.

Mindez pedig természetesen nemcsak a bevásárlásra lesz igaz, a font értékvesztése miatt a briteknek rövid időn belül drágább lesz minden, amit nem ők gyártanak. Ha pedig az alapanyagok egy részét más országokból kell importálni – gondoljunk csak az autógyártók nagyszámú beszállítóira – akkor az is. Minden.

Forrás: CNBC / Kitekintő

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »