Minden britnek fájna a hard Brexit

A Brit Kiskereskedelmi Szövetség (BRC) szerint komoly vámterhekkel drágíthatja az importot a “hard Brexit”, vagyis ha Nagy-Britannia nemcsak az Európai Unióból, hanem annak egységes belső piacáról is kivonulna szabadkereskedelmi megállapodás nélkül.

A BRC hétfőn Londonban ismertetett állásfoglalásában közölte: számításai szerint, ha Nagy-Britannia úgy távozik az Európai Unióból, hogy kilépésének időpontjában nincs kereskedelmi megállapodása az EU-val, és az unióval folyó brit kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lép érvénybe, akkor például az EU-ból importált hústermékekre akár 27 százalékos, az unióból érkező ruhákra és cipőkre 11-16 százalékos vámok rakódhatnak a jelenlegi zéró vámteher helyett.

A BRC hangsúlyozza, hogy a font gyengülése és az elmúlt évek deflációja után a brit kiskereskedelmi szektor már nemigen tudná elviselni az esetleges hard Brexittel járó vámköltségeket és adminisztratív terheket. A szervezet szerint ha a kilépési tárgyalások végéig nem sikerül jó kereskedelmi egyezségre jutni az EU-val, az aránytalanul súlyos terhet róna a kiskereskedelemre és fogyasztóira, mivel a WTO-szabályok alapján belépő új importvámok a legnagyobb mértékben az alapvető fogyasztási szükségleteket kielégítő termékeket terhelné, mindenekelőtt az élelmiszereket és a ruházati cikkeket.

A brit gazdaság más szektorai is figyelmeztették már a brit kormányt arra, hogy Nagy-Britanniának az EU-tagság megszűnése után is hozzá kell férnie az unió egységes belső piacához, ellenkező esetben súlyos gazdasági következmények várhatók.

Összességében az EU-piacra irányuló brit áruexport 90 százalékát terhelhetik vámok, ez a brit élelmiszeriparnak 20 százalékos, a brit autóiparnak 10 százalékos költségtöbbletet jelentene, ami súlyos és tartós károkat okozna a brit gazdaságnak.

  • Kapcsolódó cikkünk:

A Brit Járműgyártók és -kereskedők Szövetségének (SMMT) minapi nyilatkozata szerint az EU a brit járműipar legnagyobb piaca, és az európai beszállítóktól érkező részegységek “országról országra vándorolnak”. Ennek a többirányú áramlásnak az akadálytalan folytathatósága miatt is szükséges a hozzáférés az egységes belső piachoz. Az idei év első felében a brit autóexport 57,3 százaléka – több mint 500 ezer jármű – az EU más tagállamainak piacára került.

Az Európai Bizottság jelenlegi álláspontja szerint ha Nagy-Britannia a kilépés után is hozzá akar férni az EU egységes belső piacához, akkor tartania kell magát az unión belüli mozgásszabadság alapelvéhez, Theresa May miniszterelnök véleménye szerint viszont – bár a Brexit-szavazás előtt ő maga is a bennmaradást támogatta – a brit választók nem akarják az EU-n belüli szabad mozgás elvének érvényesítését úgy, ahogy az eddig történt.

Forrás: MTI

Friss hírek

Albániában vett bankot az OTP

Az OTP Bank 55 millió euróért megvásárolja a görög Alpha Bank albán leánybankját, az Alpha Bank Albániát. Az Alpha Bank Albánia jelenleg Albánia nyolcadik legnagyobb bankja közel 5 százalékos eszközarányos piaci részesedéssel, univerzális bankként a lakossági és vállalati szegmensben egyaránt aktív.

Read More »

Síelő Mikulások lepték el Newry lejtőit

Több mint 230 síelő és snowboardozó Télapó siklott vasárnap a Maine állambeli Newry sípályáján, hogy pénzt gyűjtsön jótékony célra. Az évente megrendezett esemény tavaly a járvány miatt elmaradt, de idén a Mikulások ismét visszatértek, hogy elindítsák a síszezont.

Read More »

Leave a Reply