Elégedettebbek a szlovák betegek

A szlovákiai kórházi kezelést saját bőrükön megtapasztalt betegekkel értékeltette a kórházakat a Dôvera Egészségbiztosító. A biztosító szerint a betegek 2015-ben elégedettebbek voltak, mint egy évvel korábban. A kórházakat értékelték az Általános Egészségbiztosító ügyfelei is, írja az Új Szó.

A Dôvera kérdőíveit tavaly 8 ezer beteg töltötte ki és küldte vissza a kórházi kezelést követően. Ezeken 1től 5-ig osztályozhatták a kórházakat az iskolai osztályzatoknak megfelelően. Az összes kórház átlaga 1,66 lett, ami javulást mutat a 2014-es 1,72-höz képest. „Örülünk a javulásnak, és további jó hír, hogy a javulás csaknem valamennyi területre igaz” – jelentette ki Martin Kultan, a Dôvera Egészségbiztosító vezérigazgatója.

Az orvosok magatartása

Az értékelésben a legjobb átlagot az orvosok magatartása kapta, az 1,45-ös átlag azt mutatja, hogy a túlnyomó többség elégedett volt kezelőorvosa viselkedésével. A lista végén a kórházi étkezés és a szálláskörülmények minősége áll: az étel színvonala 2,1-es, a szállásé 1,94-es átlagot kapott. Meglepő azonban, hogy az egyik mutató, amelyik nem javult az elmúlt évhez képest, az a betegek állapotának javulása a kórházból való távozást követően: ez a mutató a betegek értékelése alapján 1,73-as átlagot ért el.

Gyógykezelés

A kórházi kezelés utáni állapot javulása ugyan rosszabb értéket ért el a 2014-hez képest, viszont a betegek elégedettebbek voltak a kezelés színvonalával. A gyógykezelésre a betegek által adott jegyek alapján 1,53-as átlag jött ki. „Ez azt mutatja, hogy a kórházak igyekeznek javítani szolgáltatásaik” – állítja Kultan. A biztosító a szerződéskötés során figyelembe veszi azt is, hogy a betegekmennyire elégedettek az adott intézménnyel.

Tájékoztatás

A korábbi években az egyik gyakran kifogásolt terület a betegek tájékoztatása betegségükről a kórházakban. Most az orvosok jobban szerepeltek a nővéreknél: az orvosok 1,59es értékelést kaptak, míg a nővérek tájékoztatása 1,70-es átlagot szerzett.

Az elégedetlen szülők

A kórházban kezelt gyerekek helyett a szülők értékeltek, ők szigorúbban értékelték a kórházakat. A gyógykezelésre átlagosan 1,64-es jegyet adtak, szemben a felnőttosztályokra adott 1,53-as értékkel. Ugyanez vonatkozik az orvos-beteg, nővérbeteg kapcsolatokra is: a szülők kevésbé elégedettek a tájékoztatással, magatartással, ha gyerekükről van szó, mint ha saját maguk betegek.

A biztosító szerint az elégedetlenség általában a fiatalabbakra jellemzőbb, ők sokkal szigorúbban értékelték az intézményeket, mintaz idősebb betegek. A nemek összehasonlításában a nők bizonyultak kritikusabbnak, a férfiak elnézőbbek a kórházakban nyújtott ellátás színvonalával szemben. A regionális felosztás azt mutatja, hogy a keleti kórházak betegei elégedettebbek, a rangsor végén általában minden kategóriában a nyugati országrészben lévő kórházak voltak többségben. Az általános kórházak közül az utolsó helyeken szerepel a galántai és a komáromi kórház, a dunaszerdahelyi a középmezőnyben végzett. Az egyetemi kórházak között a pozsonyi kórházak végeztek az utolsó helyeken.

A VšZP is értékelt

Nem mutat nagy eltérést a kórházak értékelése akkor sem, ha másik egészségbiztosítóhoz tartoznak. Az intézményeket értékelték az Általános Egészségbiztosító ügyfelei is, de a biztosító erről csak egy szűkszavú tájékoztatást adott ki a TASR hírügynökségnek. Ők nem kategóriánként osztályozták az intézményeket, csak egy listát készítettek. Az élen a Dôveránál is előkelő helyen végzett nyitrai Kardiocentrum és a besztercebányai Mammacentrum végzett, míg a lista végén a galántai kórház és a Zsolnai Egyetemi Kórház található.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek