Franciaország egyenlőbbnek tűnik másoknál

Az EU pénzügyminiszteri tanácsa kedden két év haladékot adott Franciaországnak a túlzott mértékű államháztartási hiány felszámolására. Az Európai Központi Bank a Párizzsal szembeni túl elnéző hozzáállás miatt a költségvetési szabályok hitelességét félti, több kisebb uniós tagállam pedig kettős mércét emleget.

A pénzügyminiszter tanács az Európai Bizottság javaslatára kedden 2015-ről 2017-re módosította azt a határidőt, amit Franciaországnak adtak a GDP arányosan 3 százalékosnál magasabb, túlzott mértékű államháztartási hiány kiigazítására. Ez már sorozatban a harmadik alkalom, hogy Párizs haladékot kap a stabilitási és növekedési paktum által előírt kötelezettségeinek teljesítésére.

A Bizottság francia kormány számára kedvező javaslatának felülbírálásához a 2011-ben módosított szabályok értelmében a tagállamok minősített többségének szavazatára lett volna szükség. Párizs valójában még soha nem volt ilyen közel a pénzügyi szankciókhoz, miután egyértelműen nem volt képes megfelelni a pénzügyminiszteri tanácsnak a deficiteljárás keretében vele szemben támasztott elvárásainak.

A biztosi testület két hete hosszas vita után végül egyhangúan mégsem mondta ki a varázsszót, miszerint Franciaország „nem hozott hathatós intézkedéseket” a túlzott mértékű hiány megszüntetésére. Valdis Dombrovskis, az euróért felelős alelnök a kérdés kapcsán szembekerült Pierre Moscovicivel, a francia gazdasági és pénzügyi biztossal, aki hírek szerint nem is kettő, hanem három év haladékot szeretett volna adni hazájának és hallani sem akart Párizs „bűnösségének a kimondásáról”. A vitát végül jól értesült források szerint maga Jean-Claude Juncker bizottsági elnök döntötte el, aki Moscovici és Párizs mögé állt.

A Tanács a Bizottság érvelését átvéve indokoltnak találta a határidő két évvel történő meghosszabbítását, mégpedig a Franciaország által 2013 óta tett költségvetési erőfeszítésekre, a jelenlegi lanyha növekedési környezetre és más tényezőkre (például a szerkezeti reformokra) hivatkozva. A Bizottság téli előrejelzésének értelmében a francia államháztartás hiánya 2014-ben GDP arányosan 4,3, 2015-ben pedig 4,1 százalék lesz, azaz az ország nem lesz képes a túlzott mértékű deficit előírt – 2015 végi – határidőre történő megszüntetésére.

Mario Draghi, az Európai Központi Bank elnöke és – egy lapinterjúban – Benoit Coeuré, az EKB igazgatótanácsának francia tagja is kifogásolta, hogy az Európai Bizottság a megengedettnél nagyobb rugalmasságot tanúsított a francia deficit iránt és ezzel a költségvetési szabályok (a stabilitási és növekedési paktum) hitelességét kockáztatják. A keddi pénzügyminiszteri ülésen hírek szerint több kisebb tagállam is nehezményezte, hogy a gyakorlatban nem ugyanazt a mércét alkalmazzák a nagy és a kis tagállamokkal szemben.

„Tudomásunk van a bírálatokról. Franciaországnak fel kell gyorsítania a reformokat. Nagyon szoros határidőket szabtunk meg a számára” – jelentette ki a tanácsülést követő sajtóértekezleten Valdis Dombrovskis. A korábbi lett kormányfő védekezésképpen azt mondta, hogy a biztosi testület a gazdasági és pénzügyi főigazgatóság technikai munkájára és elemzésére hagyatkozott. A Bizottság alelnöke hozzátette, hogy a Bizottság nagy hangsúlyt fektet a szabályok egyforma alkalmazására nagy és kis tagállamok esetében egyaránt. Azon fognak tevékenykedni, hogy ne alakulhasson ki ilyen megítélés.

Ami a franciákról szóló döntés indoklását illeti, a Tanács szerint a 2013 és 2014-es strukturális kiigazítás mindent egybevéve a GDP 1,9 százalékára becsülhető. Ez kevesebb mint a pénzügyminiszteri tanács által Franciaországnak 2013 júniusában javasolt 2,1 százalékos strukturális egyenlegjavítás. Ugyanakkor a Bizottság becslése szerint a francia kormány költségvetési erőfeszítése 2013-ban GDP -0,1 százaléka, 2014-ben pedig 1,1 százaléka volt. Vagyis a kumulatív fiskális erőfeszítés összhangban volt a Tanácsnak azzal az elvárásával, hogy „a GDP 1 százaléka feletti költségvetési kiigazítás legyen”. „A tények alapján a Tanács nem jutott arra a megállapításra, hogy nem történt hathatós lépés (a túlzott mértékű hiány felszámolására)” – fogalmaz meglehetősen kacifántosan kedden elfogadott új ajánlásaiban a Tanács.

A Tanács mindenesetre a határidő módosításánál a gazdasági körülmények mellett „más releváns tényezőket”, így a strukturális reformok végrehajtását is figyelembe vette. Párizzsal szemben most az az elvárás, hogy idén a GDP 0,5 százalékának megfelelő strukturális egyenlegjavítást érjen el a paktum rendelkezéseivel összhangban.

Ez azt jelenti, hogy a francia kormánynak április végéig a GDP 0,2 százalékának megfelelő pótlólagos strukturális hiánycsökkentő intézkedéseket kell bejelentenie ahhoz, hogy idén hozni tudja a 0,5 százalékos szintet.

Kedden elfogadott új ajánlásában a Tanács 2015-re 4 százalékos nominális költségvetési hiánycélt, 2016-ra 3,4 százalékos, 2017-re pedig 2,8 százalékos deficitet írt elő Párizsnak. Ez konzisztens a strukturális egyenlegjavítással, ami tehát 2015-ben 0,5, 2016-ban 0,8, 2017-ben pedig további 0,9 százalékos strukturális kiigazításról szól. Ezeknek a céloknak az eléréséhez 2015-ben 0,2 százalékos, 2016-ban 1,2 százalékos, 2017-ben pedig a GDP 1,3 százalékával egyenértékű pótlólagos intézkedések lesznek szükségesek.

A Tanács június 10-ig szabott határidőt Franciaországnak arra, hogy hathatós, érdemi lépéseket tegyen ezen célok elérése érdekében.

Párizs ellen még 2009 áprilisában indult eljárás a túlzott mértékű államháztartási hiány miatt. A franciák 2012-ig kaptak haladékot a deficit leszorítására. 2009 decemberében azonban már 2012-ről 2013-ra hosszabbították meg a határidőt, miután a Bizottság előző prognózisánál majdnem 3 százalékkal nagyobb, 8,3 százalékos hiányt jelzett előre 2009-ben a Hexagonban. 2013 júniusában másodszor is haladékot kapott, ezúttal 2015-ig a francia kormány a gazdaság vártnál nagyobb mértékű visszaesése miatt. A Tanács most 2017-re tolta ki a korrekcióra adott határidőt. Ez egyúttal azt jelenti, hogy amennyiben 2017-re sikerül a kiigazítás, Franciaország nyolc évet tölt majd a deficiteljárás alatt (a paktum korrekciós ágában), csak egy évvel kevesebbet, mint annak idején Magyarország (2004-2013).

A Tanács a Bizottság javaslatára párhuzamosan úgy döntött, hogy nem tartja elérkezettnek az időt a deficiteljárás megindítására Olaszországgal és Belgiummal szemben. Miként Valdis Dombrovskis fogalmazott, a Bizottságnak a paktum előírásai alapján kötelessége figyelembe venni „releváns tényezőket” az adósságszabály betartásának elbírálásánál. És ez alapján arra a következtetésre jutott, hogy jelenleg nem indokolt az adósságszabály áthágása miatt eljárás alá vonni a két tagállamot.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »