Oroszországot ízzel megérteni

Magyarország termékkínálata és konyhája jelentősen eltér a szláv országok kínálatától, annak ellenére, hogy a poszt-szovjet országok mellett található, és bő 40 évig ide is elvetődött a szovjet árnyék. A boltokban nem találunk olyan jellegzetes termékeket, amelyek nélkül elképzelhetetlen egy Oroszországban (vagy Szovjetunióban) felnőtt orosz nemzetiségű, vagy orosz anyanyelvű polgár élete. Azonban mindenre van megoldás: Budapesten két olyan orosz üzletlánc is van, amely arra hivatott, hogy pótolja ezt az űrt: az Arbat és a Cmak üzletek.

Igor Kaplan 1983 óta él Magyarországon. Katonai szolgálatra küldték ide, de a Szovjetunió felbomlása után maradt az országban. Üzlettársa, Jelena Jegorova a ’90-es években került Magyarországra. Boltjukban, a „Cmak”-ban (Szmak-ként ejtve. Oroszul a „szmak” ízt, ízlelést jelent) állunk a Duna partjánál, ahol Igor és Léna elmesélte a történetét.

 

Cmak nem az első boltja Igornak. A ’90-es években jött rá arra, hogy Magyarországról hiányzik egy orosz élelmiszerbolt – ekkor egyáltalán nem is volt itt semmilyen orosz üzlet. A tervezgetés után 1999-ben nyitotta meg első üzletét a Keleti pályaudvartól nem messze – az Arbatot (Moszkva belvárosában lévő gyalogos utcájáról kapta a nevét). Azonban mint mondja komoly gazdasági kihívás volt akkor egy ilyen bolt üzemeltetése, hiszen az ország nem volt még az Európai Unió tagja, és ehhez még magánéleti gondjai is társultak – végül 2003-2004 környékén eladta az Arbat hálózatot. Az Arbatot, amelyet most is a gyermekének tekinti, így jelenleg a volt munkatársai üzemeltetik.

2008-ban azonban mégis visszatért az orosz üzlet koncepciójához, és üzleti partnerével, Lenával egy újabb boltot nyitottak: ez lett a Cmak. Ez kezdetben kizárólag internetes boltként működött, de 2009 tavaszán megnyitották a jelenleg is használatos üzlethelyiséget a Petőfi tér mellett, Apáczai Csere János u. 1 szám alatt. Valószínűleg nem véletlen, hogy a bolt csak néhány méterre van a Petőfi téren lévő legnagyobb magyar orosz ortodox templomtól, a Nagyboldogasszony ortodox templomtól, így sok orosz nemzetiségű a hétvégi mise és lelki táplálék után nem hagyja ki a fizikai táplálékot sem.

A kicsi belterületű bolt áruválasztéka bámulatos, és talán a tejtermékeken kívül szinte minden jelentősebb orosz árut itt találunk, amit Oroszországban is keresnénk a boltok polcain: pelmeni, kvász, orosz édességek, kekszek, kaviár, hering, zöldségekből készült ételek és stb. És persze orosz túró rudik. A boltban kapható termékek nagy része teljesen egyedi, és nem kapható máshol boltban Magyarországon – például a tengeri hínárból készült saláta, vagy a sok-sok féleképpen elkészített ízletes orosz hering, amely a Magyarországon kapható ruszlival ellentétben nem ecetes, hanem olajos lében van. Ugyanilyen bámulatos a boltban lévő marinádozott gomba választék.

Érintettük az érzékeny túró rudi témát is – Magyarországon téves közhit, hogy itt találták fel, de a Túró Rudi nem magyar termék. A technológiát – amelyre egyébként nem volt példa máshol a világon, a Szovjetunióban találták fel a ’30-as években. Ennek ellenére a tömeges elterjedésre várni kellett – a csokoládéval bevont túró rudacska az 1950-es években kezdett terjedni rohamosan a Szovjetunióban, és sorban hódította meg a belarusz, ukrán és baltikumi piacokat.

Magyarországra a népszerű édesség egy KGST országok közti tanulmányútnak köszönhetően került át – 1968-ban jelent meg először a magyar boltokban a Budapesti Tejipari Vállalat tejüzeméből.

Az árukat Németországból hozzák – ahol hatalmas forgalmazó cégek működnek. Ezek összegyűjtik a poszt-szovjet térségből a legjellegzetesebb élelmiszereket, és továbbértékesítik a partnereiknek. Így a termékek az egész FÁK térségből érkeznek: Belarusz, Ukrajna, Oroszország, Azerbajdzsán, Örményország és mások. De más országokból is szerepelnek áruk, például Bulgáriából vagy Moldovából.

Igor és Lena a Siberia Group német vállalattal működik együtt, amely négy nagy céget tömörít magába: a Németország déli részén működő Ulan, az észak-németországi Leis, a kelet-német SLCOM, és az Olaszországban működő Gruppo Est. Hatalmas választékuk van, a katalógusban több mint ezer termék szerepel.

Németország az egyben a cél és az álom is: az országban rengeteg orosz bolt működik, de forgalmuk nem csak az orosz nemzetiségűek miatt nagy. Maguk a németek is járnak ezekbe vásárolni, mert különleges a termékkínálata, és ezek olcsóbbak, mint a más boltokban kapható termékek. Magyarországon azonban az emberek sokkal konzervatívabbak és passzívabbak ebben a tekintetben, és nem nagyon szeretnek új dolgokat kipróbálni.

Ennek ellenére a boltban nem mondható az, hogy az oroszok lennének a fő célközönség. Igor szerint sok magyar vásárol náluk: vannak közülük, akik ismernek bizonyos orosz árukat, és tudatosan keresik őket. Vannak, akik valamilyen orosz kapcsolatuk, orosz útjuk miatt hallottak bizonyos árukról; és vannak, akik csak véletlenszerűen tévednek be. Vannak olyan nemzetiségek is, akiknek a konyhája és ízvilága valamiben egyezik az oroszokéval, és ezekért a termékekért ide járnak a boltba – ilyenek például a bolgárok, mongolok, vagy a Balkánról érkezők.

Igor szerint a Magyarországon élő orosz diaszpóra nagyon nem egységes. Nincsen egyesítő erő, nincsenek jó közös programok. Részben ezt az egységesítő szerepet is próbálgatják magukra, amikor közös programokat szerveznek az orosz ajkúak számára (amiben nyilván a marketing szerepe is jelen van). Győzelem napján (a II. világháborúban aratott győzelem, május 9) a Cmak boltban Szent-György szalagokat osztogatnak és plakátokat  – „Köszönjük papánknak a győzelmet”; de próbáltak már közös bulikat is szervezni.

Fő bevételi forrásuk azonban mégsem a Petőfi térnél található üzlet, hanem a nagykereskedelmi forgalom. Talán ez jelzi azt, hogy Magyarországon a helyi igények kielégítésére nem könnyű orosz üzletet működtetni. Viszont sok nagykereskedelmi partnerük van – főleg éttermek, sushi bárok, mint például a Wasabi.

Lena és Igor legfőbb vágya, hogy egy nagyobb helyen legyen a Cmak-nak üzlete. Rengeteg áru van, ami egyszerűen nem fér el és áru rendelésénél ez mindig szempont. Az álom egy hatalmas, univerzális üzlet lenne: legyen benne minden, mosóportól kezdve a tejen át különböző ársávban lévő termékekkel.

Anton Bendarzsevszkij

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »